لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

واکنش‌ها و نگرانی‌های اعضای مشرانوجرگه در پیوند به اظهارات اخیر ترمپ!


آرشیف، شماری از اعضای مشرانو جرگه افغانستان در جریان یکی از جلسات عمومی این جرگه
آرشیف، شماری از اعضای مشرانو جرگه افغانستان در جریان یکی از جلسات عمومی این جرگه

سخنان اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در پیوند به جنگ افغانستان واکنش‌ها و نگرانی‌های را در میان اعضای مشرانو جرگه افغانستان به همراه شده‌است.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه در نشست عمومی روز یکشنبه این جرگه تأکید کرد امریکا نباید فراموش کند که با افغانستان توافق امنیتی دارد.

آرشیف، فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان
آرشیف، فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان

وی افزود:

"این سخن امریکا که گفته دیگر خسته استند باید گفت که برای رفع خستگی‌شان راه دیگری وجود دارد، اما آنچه در توافق امنیتی و دفاعی تعهد شده بر اساس آن باید به پیش بروند، ما به صلح نیاز داریم، از سیاسیون، مردم و رهبران خواهش ما این است که این کشور امروز به وحدت ما نیاز دارد، این بیانیه ترمپ برای ما یک طعنه بوده‌است."

این سخنان پس از آن مطرح می‌گردد که دو روز پیش از این رئیس جمهور امریکا گفته‌است روسیه به‌ این دلیل در افغانستان بود که هراس‌ ‌افگنان می‌خواستند به روسیه بروند و حضور آنان در این کشور بر حق بوده‌است.

دونالد ترمپ در این نشست کابینه‌اش هم‌چنان گفته‌است که چرا امریکا که شش هزار میل دور تر از افغانستان قرار دارد، در این کشور بجنگند در حالی‌که روسیه، هند و پاکستان در فاصله نزدیک تر به این کشور قرار دارند.

با این وصف، این سخنان واکنش‌های گونه گونی را بر انگیخته است، چنان که ریاست‌جمهوری در اعلامیۀ تأکید کرده که نظامیان خارجی نه‌تنها برای امنیت افغانستان بلکه برای امنیت تمام جهان، در افغانستان حضور دارند.

در این اعلامیه هم‌چنان حکومت افغانستان در پیوند به پالیسی‌های ایالات متحد امریکا وضاحت بیشتر خواسته‌است.

در اعلامیه ریاست جمهوری در واکنش به این سخنان تازه‌ رئیس‌جمهوری امریکا در مورد افغانستان، گفته شده که میان گفته‌ها و سیاست رسمی این کشور تفاوت وجود دارد.

با این همه، ترمپ در حالی به این سخنان پرداخته که خود بارها پاکستان را حامی و پناهگاه تروریزم خوانده و در سال‌های پسین تحریم های را نیز بر این کشور وضع کرده‌است.

آرشیف، محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان
آرشیف، محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان

از سوی دیگر، محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه می‌گوید این سخنان رئیس جمهور امریکا به معنای پذیرش شکست این کشور در برابر پاکستان و تروریستان و عقبگرد از تلاش‌های صلح در افغانستان خواهد بود.

فیصل سمیع نایب منشی این جرگه نیز به تعهداتی که امریکا برای ثبات و صلح در افغانستان سپرده اشاره می‌کند و می‌گوید امریکا حالا که بحث صلح بیشتر از هر زمان دیگر امیدواری‌ها را به همراه شده نباید نظاره گر افغانستان باشد.

وی می‌گوید:

"امریکایی‌ها دولت افغانستان را به مانند مریض زیر قطرات سیروم زنده نگهداشته است و مخالفین را که داعش و طالب است، یا با مردم افغانستان دوستی کند یا با دشمنان مردم در حالی‌که تمام وضعیت را می‌بینند؛ اما تنها تماشاگر استند و این‌جا تنها مردم است که قربانی می‌شود و از صلح خبری نیست."

امریکا پس از سقوط رژیم طالبان، در کنار تلفات جانی صدها میلیارد دالر را از بهر ثبات و امنیت در افغانستان هزینه کرده‌است.

شماری از سناتوران می‌گویند، اگر امریکا جنگ افغانستان را نا تمام مانده و یا این کشور را به دست دشمنان آن واگذار کند، بدین معنا خواهد بود که تلاش‌های این کشور برای آغاز گفتگوهای صلح به بن‌بست رفته است و به دنبال خروج از افغانستان است.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG