لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۲

داوودزی در مورد پروسه صلح و برگزاری نشست علما با مقامات پاکستان گفتگو کرد


محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان (راست) حین صحبت با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در اسلام آباد
محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان (راست) حین صحبت با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در اسلام آباد

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نمایندۀ رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای صلح در روز اول سفرش به اسلام‌آباد با وزیر خارجه و رئیس جمعیت علمای اسلام آن کشور دیدار کرده‌است.

همکاری عملی پاکستان با روند صلح افغانستان و برگزاری نشست علمای دینی دو کشور در پاکستان اجندای اصلی گفتگوهای محمد عمر داوودزی با وزیر خارجه و رئیس جمعیت علمای پاکستان بوده‌است.

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح که آقای داوودزی را در این سفر همراهی می‌کند با فرستادن پیامی ویدیویی به رسانه‌ها گفته که محمد عمر داوودزی روز سه‌شنبه با شاه محمود قریشی وزیر خارجه و مولانا فضل‌الرحمان رئیس جمعیت علمای آن کشور دیدار کرده است.

آرشیف، سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

آقای طاهری در این مورد می‌گوید:

"با وزیر خارجه و رهبر سیاسی مذهبی پاکستان در رابطه به دو موضوع صحبت کرد، یکی حمایت پاکستان از صلح افغانستان و برداشتن گام‌های عملی که ممد پروسه صلح این کشور بوده و به آن نیاز است و دیگر با رهبر سیاسی مذهبی پاکستان در مورد نشست مشترک علمای دو کشور صحبت کرد تا اقداماتی که لازم است صورت گیرد."

اما آقای طاهری در مورد تعهدات وزیر خارجه و رئیس جمعیت علمای اسلام پاکستان با آقای داوودزی ابراز نظر نکرده‌است.

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نمایندۀ رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای صلح روز سه‌شنبه در یک سفر چهار روزه به اسلام‌آباد رفت.

وی پیش از این گفته بود که هدف از سفرش به پاکستان تقویت اجماع منطقه‌ای در باره صلح افغانستان است.

آقای داوودزی این را نیز اظهار کرده بود که پس از ارزیابی گفتگوهایش با مقامات پاکستانی در مورد سفرهایش به دیگر کشورهای منطقه نیز تصمیم اتخاذ خواهد کرد.

در این حال خالد سادات از کارشناسان سیاسی افغان می‌گوید که همکاری حلقات مذهبی پاکستان با پروسه صلح وابستگی به رضایت و همکاری نظامیان آن کشور دارد.

وی می‌گوید:

"اگر پاکستان همکاری صادقانه انجام می‌دهد بدون شک به رضایت نظامیان و استخبارات این کار را خواهد کرد، تا زمانی‌که با سیاسیون و نظامیان آن کشور گفتگوهای قوی صورت نگیرد و آنان حمایت نکنند چهره‌های مذهبی به گونه خودسرانه با روند صلح افغانستان کمک نخواهند توانست."

شورای عالی صلح افغانستان گفته‌است که آقای داوودزی در جریان این سفرش با لوی درستیز اردو و شماری از رهبران پُر نفوذ سیاسی و مذهبی آن کشور نیز گفتگو می‌کند.

حکومت افغانستان تلاش دارد تا پشتیبانی عملی پاکستان و برخی از رهبران سیاسی و مذهبی آن کشور را که گفته می‌شود بر طالبان نفوذ دارند بدست آورد، آنچه برای موفقیت روند صلح مهم و اساسی پنداشته می‌شود.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG