لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

عمر داوودزی: می‌کوشم تلاش‌های متفرق در پیوند به پروسه صلح را همآهنگ سازم


آرشیف، محمد عمر داوودزی، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان در جریان مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آزادی
آرشیف، محمد عمر داوودزی، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان در جریان مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آزادی

محمد عمر داوودزی، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان امیدوار است که با مسافرتش به پاکستان همآهنگی بیشتر را در پیوند به اجماع منطقه‌ای در روند صلح افغانستان ایجاد کند.

آقای داوودزی امروز سه‌شنبه "۱۸ جدی ۱۳۹۷" در رأس یک هیئت برای یک دیدار ۴ روزه به پاکستان می‌رود.

او می‌گوید، هدفش از سفر به پاکستان اینست تا تلاش‌های کشور‌های منطقه به شمول پاکستان در پیوند به پروسۀ صلح افغانستان را همآهنگ سازد و به یک مسیر مشخص سوق بدهد.

آقای داوودزی که نمایندۀ رئیس جمهور غنی در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح نیز است این سخن را دیشب در صحبت با رادیو آزادی گفت.

او افزود در مورد این‌که مقام‌های پاکستان چگونه می‌توانند در پروسۀ صلح افغانستان همکاری کنند، با آن‌ها صحبت خواهد کرد.

وی می‌گوید:

"ما و شما می‌بینیم که کوشش‌ها در منطقه ادامه دارد، اما به‌گونۀ متفرق. وظیفۀ من اینست که این تلاش‌ها همآهنگ شوند و روی یک هدف متمرکز باشد تا زود به یک نتیجه برسیم. سفر من به پاکستان به همین ارتباط است و با مقام‌های ملکی و نظامی پاکستان در مورد همکاری آن‌ها صحبت می‌کنیم."

آقای داوودزی می‌گوید، تلاش‌های اخیر برخی از کشور‌های منطقه به شمول پاکستان در پیوند به صلح در همآهنگی با دولت افغانستان صورت گرفته و یا حداقل پیش از نشست‌ها و پس از آن دولت افغانستان در جریان گذاشته شده‌است.

اما به‌گفتۀ او، برای مؤثریت این تلاش‌ها باید همآهنگی بیشتر ایجاد شود.

پاکستان گفته‌است زمینۀ اشتراک نماینده‌های طالبان در نشست ابوظبی را فراهم ساخته بود.

در این نشست در ماه دسمبر زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت امور خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان با نماینده‌های طالبان، پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی دیدار و گفتگو کرد.

آرشیف، شماری از طالبان در حال گفتگو در ولایت پکتیا

خالد سادات، آگاه امور سیاسی باور دارد که نیاز است تا فشار منطقه‌ای و جهانی بر پاکستان افزایش یابد تا این کشور زمینۀ گفتگوی مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان را فراهم سازد.

به‌گفتۀ آقای سادات، اسلام‌آباد بر طالبان نفوذ گسترده دارد و می‌تواند این گروه را به میز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان بکشاند.

وی گفت:

"ما از این چشم پوشی کرده نمی‌توانیم که طالبان به گونۀ مستقیم یا غیر مستقیم تحت فشار پاکستان اند، خواه نظامی یا سیاسی. حتی طالبان بدون اشارۀ پاکستان کار‌های بزرگی را انجام داده نمی‌توانند و طالبان حرف‌های پاکستان را می‌پذیرند. به باور من زمانی که روند گفتگو‌ها از عربستان سعودی به دفتر قطر منتقل شد، در این نیز دست داشتن پاکستان آشکار است."

به‌گفتۀ آقای سادات، پاکستان می‌خواهد که برای دفتر سیاسی طالبان در قطر زیاد مشروعیت بخشیده شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع طالبان نوشته‌است که نماینده‌های این گروه در پایان این هفته بار دیگر با مقام‌های امریکایی دیدار خواهند کرد.

یک قوماندان ارشد طالبان که نامش افشا نشده گفته‌است که رهبران عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی از آن‌ها خواسته بودند تا در نشستی که قرار بود در عربستان سعودی برگزار شود، با هیئت حکومت افغانستان دیدار کنند.

اما به‌گفتۀ این قوماندان، چون در حال حاضر آن‌ها آمادۀ این کار نیستند، بنابر این برگزاری نشست در عربستان سعودی لغو و در قطر جایی‌که طالبان دفتر سیاسی دارند، برنامه ریزی شد.

یک منبع دیگر گروه طالبان به رویترز گفته‌است، طالبان در جنگ با نیروهای بین‌المللی قربانی‌های زیادی داده و چون حکومت افغانستان نمی‌خواهد نیروهای بین‌المللی به شمول امریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند، آن‌ها نیز با این حکومت مستقیماً گفتگو نمی‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز لغو نشست در عربستان سعودی را تأیید کرده، اما نگفته است که نشست دیگر چه وقت و در کجا برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG