لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

رئیس اجرائیه می‌گوید در انتخابات ولسی جرگه مشکلات وجود داشت


آرشیف، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
آرشیف، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان این مسئله را می‌پذیرد که در انتخابات ولسی جرگه مشکلات وجود داشت.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان عامل تأخیر در اعلان نتایج انتخابات ولسی جرگه و تعویق تقویم انتخابات ریاست جمهوری را مشکلات تخنیکی می‌داند.

آقای عبدالله روز دوشنبه «۲۴ جدی ۱۳۹۷» قبل از آغاز نشست شورای وزیران به رسانه‌ها گفت، به‌خاطر مشکلات موجود تا کنون نتایج انتخابات ولسی جرگه روشن نیست.

وی گفت:

"گاهی تأخیر در انتخابات را به مسایل صلح و مذاکره ارتباط می‌دهند، اما واقعیت مسئله اینست که دلایل تخنیکی سبب تأخیر در انتخابات ریاست جمهوری شده، علایم آنرا امروز ما می‌بینیم که متأسفانه نتایج انتخابات پارلمانی را نداریم و انتخابات پارلمانی هم با مشکلات مواجه شده که دلایل آن هم معلوم است."

این در حالیست که سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور روز گذشته هنگام سخنرانی در نشست کمک‌های حقوقی کنگره ملی در کابل گفت، به علت ضعف کاری کمیسیون‌های انتخاباتی اعتبار حکومت سؤال برانگیز شده‌است.

آقای دانش کمیسیون‌های انتخاباتی را از جمله نهادهای عنوان کرد که به‌گفته وی نه‌تنها کار شان را درست انجام نداده، بلکه در حق مردم جفا کرده‌اند.

انتقادها بالای کمیسیون‌ مستقل انتخابات در حالی صورت می‌گیرد که از برگزاری انتخابات ولسی جرگه حدود سه ماه می‌گذرد، اما هنوز هم این کمیسیون نتوانسته که نتایج ابتدایی تمام ولایات را با مردم شریک سازد.

آقای دانش هم‌چنان گفت، اگر اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی به میان نیاید نتایج انتخابات آینده ریاست جمهوری بدتر از انتخابات گذشته ولسی جرگه خواهد بود.

هرچند تا کنون حکومت در مورد تغییرات در کمیسیون‌های انتخاباتی به گونه رسمی چیزی نگفته‌است، اما برخی منابع حکومتی به رادیو آزادی گفته‌اند که کمیشنران کمیسیون انتخابات پس از اعلام نتایج نهایی ولسی جرگه عوض خواهند شد.

در عین حال عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه این جرگه گفت، تأخیر در اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه مردم را نگران ساخته است.

آرشیف، عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"ما شاهد یک انتخابات هستیم که متأسفانه مردم در پیوند به نتایج آن نگران است و هم‌چنان تأخیری که در اعلان نتایج ابتدایی و نهایی از طرف کمیسیون مستقل انتخابات صورت گرفته میزان نگرانی مردم افغانستان بیشتر از هر زمان دیگر شده، امیدوار هستیم که کمیسیون مستقل انتخابات هر چه عاجل با مسئولیت در قسمت اعلان نتایج انتخابات برخورد کند."

اما با این همه کمیسیون مستقل انتخابات از مردم و سیاسیون می‌خواهد که به جای فشار آوردن بالای کمیسیون با آنان همکاری کنند تا این پروسۀ ملی با مدیریت درست پیش برود.

ذبیح سادات معاون سخنگوی این کمیسیون تأخیر در اعلان نتایج انتخابات ولسی جرگه و تعویق انتخابات ریاست جمهوری را به خیر مردم می‌داند.

کمیسیون مستقل انتخابات تأکید می‌کند که این تأخیر به‌خاطر شفافیت انتخابات است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG