لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

منابع: کمیشنران کمیسیون انتخابات پس از اعلام نتایج نهایی ولسی جرگه عزل خواهند شد


آرشیف، اعضای کمیسیون مستقل فعلی انتخابات
آرشیف، اعضای کمیسیون مستقل فعلی انتخابات

یک منبع معتبر حکومت افغانستان که می‌خواهد از وی نام برده نشود روز شنبه به رادیو آزادی گفت، حکومت این کشور و جامعه جهانی به این فیصله رسیده‌اند تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ سرطان را کمیشنران جدید مدیریت کنند.

منبع می‌افزاید، پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه، اعضای بر حال کمیسیون مستقل انتخابات عزل خواهند شد.

از سوی دیگر یک منبع معتبر در ارگ ریاست جمهوری که نخواست در گزارش نامش را بگیریم به رادیو آزادی گفت، در رهبری کمیسیون مستقل انتخابات، اصلاحات به میان خواهد آمد.

به گفته منبع، در جریان اصلاحات ممکن رهبری کمیسیون تغییر کند.

تا هنوز ریاست اجرائیه و ریاست جمهوری در این باره به گونه رسمی چیزی نگفته‌اند.

ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات نیز ابراز نظر در این باره را از صلاحیت‌های کمیته گزینش عنوان کرد.

یوسف رشید عضو کمیته پیشین گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی می‌گوید، رئیس جمهور صلاحیت عزل کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی را دارد.

آقای رشید که در عین حال رئیس مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان «فیفا» نیز است روز شنبه به رادیو آزادی گفت:

آرشیف، یوسف رشید رئیس مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان "فیفا"
آرشیف، یوسف رشید رئیس مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان "فیفا"

"در قسمت تغییر و تبدیل اعضای کمیسیون مستقل انتخابات رئیس جمهور همان گونه که در قسمت تعین‌شان صلاحیت داشت در قسمت عزل‌شان هم صلاحیت دارد، به اساس قانون انتخابات هرگاه اعضای کمیسیون انتخابات مرتکب نقض قانون اساسی و قوانین انتخابات شوند این‌ها عزل شده حساب می‌شوند یعنی یکی از موجبات عزل را به بار می‌آورد، اگر ما به قانون انتخابات و قانون اساسی سر بزنیم ما موارد درشتی از نقض قانون را داریم."

به گفته آقای رشید، عدم برگزاری به موقع انتخابات شورای ولایتی، عدم نشر لیست رأی دهندگان، ارسال لیست بر خلاف قانون در باره رئیس دارالانشای کمیسیون انتخابات به حکومت، محرومیت شماری از مردم از حق رأی‌دهی و چندین مورد دیگر نشان دهنده نقض قوانین از سوی کمیسیون مستقل انتخابات بشمار می‌روند.

این در حالیست که برگزاری انتخابات ولسی جرگه ۲۸ و ۲۹ میزان سال روان هجری شمسی با ادعا‌های تقلب گسترده و دست برد به همراه بود.

هر چند کمیسیون مستقل انتخابات دست برد اعضایش در این روند را رد می‌کند اما پیش از این برخی نهاد‌های ناظر و اعضای شورای ملی ادعا کرده‌اند که کمیسیون مستقل انتخابات در تقلب‌های انتخاباتی دست دارد.

از سوی هم سفارت امریکا در کابل روز گذشته با نشر یک اعلامیه گفته‌است که آوردن "اصلاحات جدی" در نهادهای انتخاباتی افغانستان لازمی است.

در اعلامیه نگاشته شده که "افغان‌ها باید برای انتخاب رهبران‌ شان تصمیم بگیرند و آن‌ها شایستگی داشتن نهادهای انتخاباتی را دارند که از توانایی لازم برای بازگرداندن اعتماد عامه نسبت به این روند برخوردار باشند."

در متن اعلامیه سفارت امریکا در کابل هم‌چنان آمده‌است که نواقص و کاستی‌های تخنیکی و اداری در انتخابات ولسی جرگه افغانستان آشکار بود.

پیش از این رهبری فعلی کمیسیون مستقل انتخابات، ۲۹ سرطان سال آینده را به عنوان روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌است.

تا حال عبدالطیف پدرام، عبدالحکیم تورسن و سید نورالله جلیلی خود را به عنوان نامزدان ریاست جمهوری در کمیسیون مستقل انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

آرشیف، سید نورالله جلیلی (وسط) حین ثبت نام به حیث نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان همراه با دو معاونش در کمیسیون مستقل انتخابات در کابل
آرشیف، سید نورالله جلیلی (وسط) حین ثبت نام به حیث نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان همراه با دو معاونش در کمیسیون مستقل انتخابات در کابل

خلیل رومان معاون اول سید نورالله جلیلی روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، تا زمانی که در باره مداخله غیر قانونی اعضای کمیسیون انتخابات در امور انتخابات اسنادی در اختیار قرار نگیرد، آنان در باره چهره‌ها ملاحظه نخواهند داشت.

وی افزود:

"ملاحظه اصلی ما این است که ما یک انتخابات شفاف و یک انتخابات که طرف تأیید ما و ناظرین ما باشد و یک انتخاباتی باشد که در آن دخالت غیر قانونی صورت نگیرد و اطلاعات آن برای مردم قابل دست رسی باشد، حمایت می‌کنیم."

عبدالحکیم تورسن یکی دیگر از کسانی‌که خود را به عنوان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده می‌گوید، تغییر و تبدیلی چهره‌ها در کمیسیون‌های انتخاباتی نمی‌تواند، شفافیت انتخابات را تضمین کند.

به گفته وی، حکومت باید در امور کمیسیون‌های انتخاباتی مداخله نکند و نیز باید اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی به آرای مردم افغانستان احترام گذاشته و جلو تقلب را بگیرند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG