لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۴

شورای عالی صلح گفتگوهای خلیل‌زاد با مقامات پاکستانی را مثمر می‌خواند


دیدار زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان با عمران خان صدراعظم پاکستان
دیدار زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان با عمران خان صدراعظم پاکستان

در حالی‌که زلمی خلیل‌زاد سرگرم گفتگو با مقامات پاکستانی است، شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که این گفتگوها در رابطه به صلح این کشور بی‌تأثیر نخواهد بود.

عزیزالله دین محمد معاون این شورا می‌گوید که آنان توقع دارند تا اسلام آباد در نتیجه تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با روند صلح این کشور همکاری صادقانه انجام دهد.

آقای دین محمد روز شنبه به رادیو آزادی گفت که مذاکرات رو در رو میان حکومت و طالبان یگانه راه موفقیت پروسه صلح است و آرزو دارند که پاکستان در نتیجه تلاش‌های آقای خلیل‌زاد این زمینه را فراهم سازد:

آرشیف، عزیزالله دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان
آرشیف، عزیزالله دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان

وی گفت:

"آقای خلیل‌زاد که حالا در آنجا به سر می‌برد و با استفاده از روابطی که میان آن دو کشور وجود داشته دولت پاکستان را آماده سازد برای همکاری با روند صلح افغانستان، این حتمآ مؤثریت دارد و نتایج آن نیز دیده خواهد شد. تقاضای ما این است که صلح پایدار در افغانستان به میان آید، صلح باشد که استقلال و آزادی افغانستان در اولویت آن باشد."

زلمی خلیل‌زاد روز پنج‌شنبه پس از دیدار با مقامات افغان به هدف گفتگو با مقامات پاکستانی در رابطه به صلح به اسلام آباد رفت.

براساس گزارش رسانه‌های پاکستانی آقای خلیلزاد با عمران خان صدراعظم و شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان دیدار کرده و این دو مقام پاکستانی با وی تعهد کرده اند که با روند صلح افغانستان همکاری میکنند.

پیش از این برخی از رسانه‌های پاکستانی از دیدار آقای خلیل‌زاد با طالبان در پاکستان نیز گزارش داده‌اند اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه در صفحه تویترش همچو گزارش‌ها را شایعه خوانده و آنرا رد کرده‌است.

از سوی هم تلویزیون خصوصی جیوی پاکستان گزارش داده که خلیل‌زاد و قریشی توافق کرده‌اند که مرحله دیگری از گفتگوها میان زلمی خلیل‌زاد و طالبان در پاکستان صورت گیرد.

در عین حال وحید مژده از کارشناسان سیاسی افغان می‌گوید که اگر پاکستان طالبان را به میز مذاکره با حکومت افغانستان بکشاند، این به گفته وی یکی از موفقیت‌های مهم زلمی خلیل‌زاد در روند صلح خواهد بود:

آرشیف، وحید مژده کارشناسان سیاسی
آرشیف، وحید مژده کارشناسان سیاسی

"طالبان حاضر به مذاکره در اسلام آباد نیستند، اما اگر پاکستان بتواند طالبان را متقاعد بسازد که در آن کشور با نماینده‌های حکومت افغانستان مذاکره کنند، در آن صورت می‌توان گفت که آقای خلیل‌زاد یک موفقیت بدست آورده است. البته منظور از مذاکره با کسانی‌که است که از سوی طالبان صلاحیت انجام دادن گفتگو را داشته باشند."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز روز پنج‌شنبه با عمران خان صدراعظم پاکستان در رابطه به صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها از طریق تیلیفون گفتگو کرد.

تلاش‌های اخیر صلح از سوی امریکا امیدواری‌های را در افغانستان به میان آورده اما برای موفقیت روند صلح گفتگوهای رو در رو میان حکومت و طالبان مهم خوانده می‌شود آنچه طالبان تا حالا به آن آمادگی نشان نداده‌اند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG