لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

زلمی خلیل‌زاد دیدارهایش با مقامات پاکستانی را مؤثر خواند


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان (راست) حین دیدار با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان (راست) حین دیدار با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان ابراز امیدواری کرده‌است که پاکستان در روند صلح افغانستان اقدامات جدی را روی دست گیرد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان ملاقات‌های روز جمعه خود با مقام‌های پاکستانی را مؤثر خوانده‌است.

آقای خلیل‌زاد ناوقت دیروز جمعه با عمران خان صدراعظم پاکستان در شهر اسلام آباد ملاقات کرد.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی پاکستان، در این ملاقات دو طرف روی پیشرفت‌های روند صلح افغانستان و نقش پاکستان در این روند بحث و گفتگو کردند.

هم‌چنان گفته شده‌است که در این ملاقات زلمی خلیل‌زاد در مورد سفرهای اخیرش به کشورهای منطقه جهت جلب همکاری‌ها در پیوند به گفتگو‌های صلح افغانستن نیز به صدراعظم پاکستان معلومات داده‌است.

زلمی خلیل‌زاد پیش از ملاقاتش با صدراعظم پاکستان با شاه محمود قریشی وزیر خارجه این کشور نیز گفتگو کرد.

نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان پس از ملاقات خود با وزیر خارجه پاکستان در تویترش نوشت که او در دیدارش با شاه محمود قریشی روی نقش مهم کشورهای منطقه مانند پاکستان در روند صلح افغانستان صحبت کرده‌است.

زلمی خلیل‌زاد در پیام تویترش افزوده که وزیر خارجه پاکستان برایش اطمینان داده‌است که کشورش از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند.

آقای خلیل‌زاد نوشته که برای پیشرفت‌های مزید در این راستا امیدوار است.

این‌که آیا سفر فعلی نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به پاکستان پُر دستآورد خواهد بود، انتظار خادم یکی از آگاهان امور سیاسی به رادیو آزادی گفت با آن که روند جلب همکاری‌ها برای صلح افغانستان داخل مرحله جدی شده‌است اما هنوز هم برخی چالش‌ها فراه راه این روند وجود دارد.

آرشیف، انتظار خادم آگاهان امور سیاسی
آرشیف، انتظار خادم آگاهان امور سیاسی

وی گفت:

"شک دارم که خلیل‌زاد و حکومت افغانستان هنوز هم تعبیر مختلف بخاطر تأمین صلح در افغانستان دارند و دوم شک دارم که کشورهای منطقه بخصوص پاکستان تا امروز متقاعد شده باشد که در روند صلح نقش عملی را انجام دهد و سوم ناظرین از کشورهای منطقه شامل نشده‌اند، تا هنوز ما یک ناظر نداریم که از روند صلح به دقت ملاحظه می‌کردند هر طرفی‌که تخطی می‌کرد آنرا برملا می‌کردند و آهسته آهسته به ضامن صلح مبدل می‌شدند."

یک مقام ارشد سفارت افغانستان در اسلام آباد که نخوانست نامش گرفته شود دیروز به رادیو آزادی گفت که زلمی خلیل‌زاد در جریان بازدید‌اش از پاکستان با برخی از سفیران کشورهای دیگر نیز در مورد روند صلح افغانستان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

تلویزیون خصوصی جیوی پاکستان دیروز گزارش داد که در جریان ملاقات میان نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با وزیر خارجه پاکستان توافق شد تا دور بعدی مذاکرات با طالبان به میزبانی پاکستان صورت گیرد.

در همین حال یک منبع طالبان در قطر که نخواست نامش افشاء شود شام دیروز در صحبت به رادیو آزادی گفت که پاکستان از نماینده‌های طالبان در دفتر قطر دعوت کرده تا با زلمی خلیل‌زاد در اسلام آباد ملاقات کنند.

زلمی خلیل‌زاد در ماه سپتمبر ۲۰۱۸ به عنوان نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان تعیین شد و تاکنون چندین بار با نماینده‌های طالبان رو در رو ملاقات کرده‌است.

پیش از سفر فعلی‌اش به پاکستان آقای خلیل‌زاد به هند، امارات متحده عربی، چین و افغانستان نیز سفر کرد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG