لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

اشرف غنی و عبدالله عبدالله امروز در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنند


آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور (راست) و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور (راست) و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

در روز اخیر ثبت نام کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، امروز یکشنبه محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله دو کاندید مطرح ثبت نام می‌کنند.

سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات شب گذشته به رادیو آزادی گفت تا فعلاً نام نویسی کاندیدان به خوبی پیشرفته و در روز اخیر هم آن‌ها ثبت نام می‌کنند.

وی گفت:

"برای چهار تکت انتخاباتی وقت معین شده‌است. آن‌ها می‌آیند و نام‌های‌شان ثبت می‌شود و این آخرین روز ثبت نام خواهد بود. رئیس جمهور فعلی اشرف غنی، رئیس اجرائیه فعلی عبدالله عبدالله و دو تکت دیگر هم استند. تا شام شنبه بیش از ۱۰ نامزد نام‌های‌شان را ثبت کرده‌اند."

یک مقام نزدیک به رئیس جمهور اشرف غنی شام گذشته به رادیو آزادی گفت امرالله صالح بحیث معاون اول و سرور دانش به حیث معاون دوم با رئیس جمهور اشرف غنی برای ثبت نام می‌روند.

یک منبع نزدیک به عبدالله عبدالله هم شام گذشته به رادیو آزادی اظهار داشت عنایت الله بابر فرهمند و اسدالله سعادتی بحیث معاون اول و معاون دوم با آقای عبدالله برای ثبت نام می‌روند.

روند نام نویسی کاندیدان یک ماه قبل آغاز شد و تا حال زلمی رسول، نورالحق علومی، حکیم تورسن، لطیف پدرام، حنیف اتمر، سید نورالله جلیلی، عنایت الله حفیظ، فرامرز تمنا، گلبدین حکمتیار، احمد ولی مسعود، رحمت الله نبیل و ابراهیم الکوزی به حیث نامزد ثبت نام کرده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است در ۲۹ ماه سرطان سال ۱۳۹۸ برگزار شود.

با به پایان رسیدن مرحله ثبت نام کاندیدان در ۳۰ جدی کمیسیون انتخابات باید پلان عملیاتی و بودیجوی خود را نیز تکمیل نماید.

سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید تمام امور انتخاباتی به خوبی پیشرفته و حکومت و جامعه جهانی برای تمویل انتخابات متعهد اند.

آرشیف، سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
آرشیف، سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

وی گفت:

"پلان عملیاتی آماده شده. بعد از ثبت نام در اولین جلسه آنرا تأیید خواهیم کرد. برای بودجه طرح ترتیب شده، ظاهراً هم جامعه جهانی و هم حکومت افغانستان تعهد نموده‌اند که این بودجه را به ما می‌دهند. به نظر من در بخش مالی هیچ مشکلی وجود ندارد."

اما بعضی از نهادهای ناظر انتخابات از جمله بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه می‌گوید، کمیسیون‌ های انتخاباتی افغانستان نتوانسته اند اعتماد از دست داده خود را به دست آورند و برای جلوگیری از بحران باید در این کمیسیون‌ها اصلاحات جدی آورده شود.

مشکلات در انتخابات سال ۲۰۱۴ میلادی سبب شد که حکومت وحدت ملی تشکیل شود و این بحران خاتمه پیدا کند. این عمل سبب شد که انتقادات بر کمیسیون‌های انتخاباتی جدی تر شود.

XS
SM
MD
LG