لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۲

وزارت زراعت: در صورت بارنده‌گی‌های کم، بازهم ممکن با چالش‌ها روبه‌رو شویم


آرشیف/ زمین بعد از خشک‌سالی
آرشیف/ زمین بعد از خشک‌سالی

کشوری که بیش از هشتاد درصد اقتصاد جمعیت آن به منابع آبی وابسته است اینجا از پیامدهای بد ادامه خشک‌سالی‌ها در سال پیش رو در آن هشدار داده می شود.

وزارت زراعت و آبیاری می‌گوید در سال روان شصت و شش درصد بر مالداری تاثیر ناگوار داشته است و در تولید غله جات در این سال، در مقایسه به سال گذشته کاهش پدید آمده.

اکبر رسمتی سخنگوی این وزارت روز یکشنبه «۷ دلو ۱۳۹۷» هرچند از پیش بین بودن حکومت در پیوند به آسیب پذیری‌های خشک‌سالی‌ها سخن می‌زند، اما می‌گوید اگر این پیامد طبیعی در سال پیش رو ادامه یابد، افغانستان سال پرچالش تری را شاهد خواهد بود.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت افغانستان
اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت افغانستان

او افزود:

"در صورتیکه میزان بارنده‌گی‌ها و برف کم باشد، بازهم ممکن چالش‌های که در سال روان داشتیم در سال آینده نیز بر آن روبه‌رو شویم، اما طبیعی است که کمک‌های سازمان‌های بین المللی و دونرها صورت می‌گیرد می‌تواند به وضعیت فعلی کمک فوق العاده کند."

در حال حاضر ارزش سکتور مالداری و زراعت افغانستان به هفت میلیارد افغانی می‌رسد که کلان ترین بخش اقتصاد افغانستان را می‌سازد.

اما در یک سال پسین نه تنها که خشک‌سالی‌ها زراعت این کشور را به چالش کشیده و زیان‌های اقتصاد به آن به بار آورده بل شهروندان این کشور را نیز به چالش گرفته است.

وزارت زراعت و آبیاری می‌گوید که در این سال بیش از ۶۹ میلیون افغانی را برای فراهم آوری کمک‌های غذایی و غیر غذایی برای نزدیک به ۳۶ هزار خانوادۀ متضرر و بیجاشده فراهم کرده است.

پیشتر صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد "یونیسف" نیز هشدار داده که افغانستان پس از سپری کردن خشک‌ ترین زمستان در سال آینده با خشک سالی جدی روبه‌روست.

براساس گزارش این نهاد، از ۳۴ ولایت ۲۰ ولایت در سال روان در افغانستان از خشک سالی متاثر شده ‌اند و دو میلیون افغان دیگر در دو ماه آینده از خشک سالی صدمه خواهند دید.

کاهش دسترسی باشنده‌گان به ویژه کودکان و زنان به غذا آب نوشیدنی در ده ولایت از نگرانی های جدی این نهاد است.

با این همه، سازمان همکاری اسلامی (OIC) به تازه‌گی، کمک های بشر دوستانه فوری را از بهر خشک‌سالی های شدید به افغانستان کمک می‌کند.

هرچند در باره ارزش این کمک‌ها چیزی گفته نشده‌است، اما در گزارش این سازمان به نقل از دكتر یوسف سکرتر جنرال این سازمان نگاشته شده که گفته است، این کمک‌ها برای بیجا شده‌گان داخلی در افغانستان صورت گرفته و شامل مواد خوراکی و سرپناه است.

در ین حال شماری از کارشناسان اما می گویند اگر حکومت افغانستان آب هایش را درست مدیریت کند تا اندازۀ به این معضل پایان داده خواهد شد.

مصطفی ظاهر یکی از سناتوران که پیش از این رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست بوده است در این باره می گوید:

"ما منابع کافی آب داریم، اما مقدار بسیار کمی آن را استفاده می‌کنیم و بسیار آن می‌رود به کشورهای دیگر، بعضی کشورهای که نمی‌خواهم از آنان نام ببرم نمی‌خواهند افغانستان بندهای آب بسازد، اما بر هرکشور لازم است تا مصئونیت مردم خود را در نظر گیرد، اگر این آب ها مدیریت شود تا اندازۀ از این چالش می کاهد."

مصطفی ظاهر یکی از سناتوران که پیش از این رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست بوده است
مصطفی ظاهر یکی از سناتوران که پیش از این رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست بوده است

​با این همه، اکبر رستمی می گوید اگر بارنده‌گی در سال روان بیشتر باشد افغانستان درسال آینده شاهد خشک سالی های کمتری خواهد بود و اما تاکید می‌ورزد که ادامه کمک‌های جهان در این بخش کمک خواهد کرد تا حکومت آماده‌گی هایش را برای مبارزه با آسیب پذیری‌ها از از این رهگذر داشته باشد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG