لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

انتقادات شماری از ناظران و اعضای جامعه مدنی بالای کمیسیون مستقل انتخابات!


لوحۀ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
لوحۀ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

شماری از ناظران و اعضای جامعه مدنی می‌گویند، تأخیر در روند های انتخاباتی که بر بنیاد قانون زمان‌بندی شده‌اند عمدی، سیاسی و به علت ناکارایی‌های این کمیسیون است.

تأخیرها در روندهای انتخاباتی حالا باور به کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات را در نزد ناظران و اعضای جامعه مدنی افغانستان به پیمانۀ زیر پرسش برده است که می‌گویند انتظاری جز فیصله بر تأخیر در روند انتخاباتی از این کمیسیون ندارند.

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان امروز سه شنبه «۱۶ دلو ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید:

"ضعف مدیریتی، تخنیکی و عملیاتی را که در انتخابات ولسی جرگه داشتند در انتخابات ریاست جمهوری نیز وجود دارد، بیشتر از این نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم، زیرا این‌ها آماده‌گی‌ برای انتخابات ریاست جمهوری نداشته اند که امروز این روند تقریباً به یک بن بست کشانیده شده‌است. تأثیرات این همانا تقویم انتخابات از صلاحیت برخوردار نیست و تأخیر یک پروسه بدون شک بر مرحله دیگر تأثیرگذاری خود را دارد که تمامی پروسه را به چالش می‌کشد."

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

قرار بود به روز سه شنبه ۱۶ دلو کمیسیون مستقل انتخابات فهرست نهایی نامزدان ریاست جمهوری را اعلام کند و برای این کار بر بنیاد قانون این کمیسیون تنها دو هفته مهلت داشت.

داشتن تابعیت دوگانه برخی از نامزدان موضوعی است که ناظران انتخابات بر آن اشاره می‌کنند و می‌گویند هنوز کمیسیون موفق نشده تا اسنادی را در این باره از وزارت خارجه به دست آورد.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید با فرستادن دو مکتوب به وزارت خارجه از بهر دادن معلومات در بارۀ تابعیت دوم کاندیدهای احتمالی ریاست جمهوری و معاونین آنان این وزارت تا کنون در این باره وضاحت کامل نداده‌است.

وزارت خارجه افغانستان این ادعاها را رد می‌کند و می‌گوید این وزارت تا کنون دو مکتوب را به کمیسیون انتخابات فرستاده است، اما کمیسیون به این مکاتیب جواب نداده است.

از سوی دیگر به گفته ناظران این کمیسیون تا کنون موفق نشده است که نتایج نهایی ۱۵ ولایت در انتخابات ولسی جرگه را اعلام کند.

این انتقادها در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته رئیس جمهور غنی به آوردن اصلاحات در این کمیسیون تأکید کرده است.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار گردد و ۱۸ تن برای بدست آوردن این کرسی خود شان را نامزد کرده‌اند.

اعضای جامعه مدنی می‌گویند تأخیرهای که در انتخابات ولسی جرگه و حالا روندهای انتخابات ریاست جمهوری به میان می‌آید تأثیرهای بدی به این روند خواهند داشت.

تاخیرهای که در انتخابات ولسی جرگه و حالا روندهای انتخابات ریاست جمهوری به میان می‌آید تأثیرهای بدی به این روند خواهند داشت.

عزیز رفعی رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان در این باره به رادیو آزادی می‌گوید:

"دولت افغانستان مکلف است که پروسه‌های ملی را به هر قیمت که می‌شود به فرصت‌های طلایی برای مردم مبُدل سازد، نه این‌که به چالش تبدیل کند. متأسفانه حوادث اخیر نشان می‌دهد که دولت بسیار گسترده فرصت‌ها را که مردم می‌توانند یکجا شوند از آن طریق به یک بحران مبُدل ساخته است، مثلاً انتخابات."

آقای رفیعی تأکید می‌ورزد که تأخیر در روندهای انتخابات بر نشست‌های صلح به ویژه نشست مسکو نیز تأثیر سوء برجا می‌ماند، زیرا به‌گفته او سرنوشت ناپیدای افغانستان اجنداهای چنین نشست‌ها را نیز به چالش می‌گیرد.

او پیشنهاد می‌کند که حکومت بجای دست درازی‌ها در کار این کمیسیون برای آیندۀ روشن به حق مشارکت سیاسی مردم احترام گذاشته و تغییرات بنیادی را در آن پدید آورد در غیر آن به‌گفته آقای رفیعی با چنین وضعیت پیامدهای ناگواری از هر رهگذر در انتظار افغانستان است.

اما ریاست جمهوری مداخله‌هایش را در این راستا ادعای بی‌جا می‌خواند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG