لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

عطا الرحمن سلیم:‌ لویه جرگه مشورتی صلح در زمان تعیین شده برگزار خواهد شد


آرشیف، عطا الرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان
آرشیف، عطا الرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان

با وصف محدود بودن فرصت برای برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح، یک مقام شورای عالی صلح افغانستان راه اندازی این جرگه را عملی و ضروری می‌داند.

عطا الرحمن سلیم، معاون این شورا دیشب به رادیو آزادی گفت، با استفاده از تجربه‌های گذشته، جرگه را در زمان تعیین شده برگزار خواهند کرد.

وی گفت:

"ما به آسانی می‌توانیم که تا آخر ماه حوت برای برگزاری این نشست آمادگی بگیریم، زیرا مناسب است که رئیس جمهور افغانستان با مردم مشوره کند و در نتیجۀ مشوره‌ها تصمیم گرفته شود. نیاز است تا تمامی کسانی‌که صلح می‌طلبند هم صدا و یک موقف داشته باشند و به همین اساس با مخالفین مسلح دولت مذاکره شود. من این را هم ضروری و هم عملی می‌دانم."

سلیم افزود که از بزرگان، متنفذین، زنان، جوانان، استادان پوهنتون‌ها و دیگر اقشار مطرح کشور برای شرکت در لویه جرگۀ مشورتی صلح دعوت خواهد شد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دیروز دوشنبه در کابل خواست که برای مشوره‌های بیشتر در مورد صلح، این جرگه در اواخر ماه حوت سال روان برگزار شود.

او افزود که نبود دیدگاه واحد در مورد پروسۀ صلح به نفع این روند نیست.

این پس از آن است که ده‌ها تن از سیاستمداران و رهبران احزاب سیاسی افغانستان و نماینده‌های طالبان هفته گذشته دو روز در مسکو با هم ملاقات کردند.

این نشست بدون حضور نمایندۀ حکومت افغانستان برگزار شد.

رئیس جمهور غنی به روز یکشنبه گفت، که حاضر است برای طالبان در کابل، ننگرهار و یا کندهار دفتر بگشاید.

اما طالبان مسلح تا هنوز درخواست‌ها برای انجام گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان را نپذیرفته اند.

هارون امیرزاده، کارشناس افغان مقیم لندن است.

او در مورد هدف غنی از راه اندازی لویه جرگۀ مشورتی صلح دیشب به رادیو آزادی گفت:

"پیشنهادی را که ایشان کرده‌اند صرف بخاطر اینست که ابتکار عمل را از دست کسان دیگر بگیرد و یا حداقل بگوید که درین پروسه تلاش می‌کند. این در حقیقت واکنش است به نشست مسکو که در آن حامد کرزی نقش محوری داشت و روس‌ها هم حمایت کردند."

در ادامۀ تلاش‌های صلح افغانستان، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان سرگرم سفر دوره‌ای دیگرش در پیوند به صلح است.

خلیل‌زاد که سفرش به چند کشور را به روز یکشنبه آغاز کرد با ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو دیدار کرده‌است.

ستولتنبرگ دیروز دوشنبه در حساب تویتر خود نوشت که با زلمی خلیل‌زاد و ۴۱ متحد و شرکای‌شان در مأموریت حمایت قاطع ناتو، روی تلاش‌ها برای یافتن یک راه حل مسالمت آمیز برای مشکل افغانستان ملاقات خوبی داشته‌است.

او در مورد این ملاقات بیشتر ننوشته اما اضافه کرده‌است که مأموریت‌ شان افغانستان را در جهت ایجاد شرایط برای صلح کمک می‌کند.

قرار است خلیل‌زاد دیدار‌هایش از بلجیم، جرمنی، ترکیه، قطر، افغانستان و پاکستان را در ۲۸ فبروری پایان بدهد.

XS
SM
MD
LG