لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

فیصله‌های نشست اخیر مسکو در مورد صلح افغانستان!


نشست اخیر مسکو
نشست اخیر مسکو

نشست دو روزۀ طالبان و برخی سیاسیون افغان به رهبری حامد کرزی رئیس جمهور سابق در مسکو با تأکید روی خارج شدن همه قوت‌های خارجی از افغانستان و دور ساختن نام‌های رهبران طالبان از لیست سیاه پایان یافت.

اشتراک کننده‌گان نشست مسکو در پایان گفتگوی دو روزۀ خود با نشر یک قطعنامه نه ماده‌ای روی خروج همه قوت‌های خارجی از افغانستان تأکید نموده، آزادی زندانیان طالبان و خارج ساختن نام‌های رهبران آن‌ها از لیست سیاه را گام اولی به سوی اعتمادسازی عنوان کردند.

همچنین توافق شده که به رسمیت شناختن دفتر طالبان در قطر برای پیشرفت مذاکرات ضروری می‌باشد و نشست بعدی گفتگوی بین‌الافغانی در آینده نزدیک در قطر برگزار خواهد شد.

اگرچه حکومت افغانستان در این نشست اشتراک نداشت، ولی قطعنامه روی مذاکرات بین‌الافغانی همه شمول برای رسیدن به صلح دایمی در کشور تأکید می کند.

رئیس جمهور سابق حامد کرزی مباحثات نشست مسکو را رضایت‌بخش خوانده گفت، خروج قوت‌های خارجی از افغانستان مهمترین موضوع این مباحثات بود و به‌گفته وی اکثر اشتراک کننده‌گان روی این موضوع توافق نظر داشتند.

از سوی دیگر شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت ۱۰ نفری طالبان گفت که مباحثات بسیار موفق بود و روی بسیاری موضوعات توافق صورت گرفت.

شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت ده نفری طالبان
شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت ده نفری طالبان

او ابراز امیدواری کرد که در آینده پیشرفت بیشتر صورت گیرد و یک راه حل به میان آید.

آقای ستانکزی تأکید کرد که روی جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هنوز کدام توافق صورت نگرفته و مذاکرات در این باره ادامه دارد.

قطعنامه نشست مسکو از مذاکرات طالبان و امریکا در دوحه حمایت کرد و گفتگوهای بین‌الافغانی را ممد این مذاکرات می‌داند.

در این نشست روی اصلاحات در نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و حفاظت و تقویت این نیروها بعد از صلح نیز تأکید شد.

در این نشست روی اصلاحات در نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و حفاظت و تقویت این نیروها بعد از صلح نیز تأکید شد.

قطعنامۀ نشست مسکو از سوی سیف‌الله لاروی یکی از سازمان دهنده‌گان نشست چنین به خوانش گرفته شد:

"همه اشتراک کننده‌گان و جوانب کنفرانس روی اصلاحات ضروری در ارگان‌های اساسی و دفاعی کشور که ملکیت همه افغان‌ها است و حفاظت و تقویت این ارگان‌ها بعد از توافق صلح تأکید می‌کنند."

همچنین روی ارزش‌ها و اصول اسلامی در همه امور نظام و ضرورت همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی برای صلح دایمی در افغانستان تأکید شده است.

نشست مسکو حمایت خود را از نظام حکومت مرکزی نیرومند در افغانستان با تأمین مشارکت عادلانۀ همه اقوام در آن نیز ابراز داشته است.

حکومت افغانستان که در نشست مسکو اشتراک نداشت در بارۀ نتایج آن از قبل اظهار بی‌باوری کرده است.

هرچند مقامات حکومت افغانستان تا تهیۀ این گزارش کدام تبصرۀ مشخص در بارۀ قطعنامه این نشست نداشتند، ولی رئیس جمهور اشرف غنی در اظهارات روز سه شنبۀ خود از سیاسیونی که بدون نماینده‌گان حکومت افغانستان در این نشست با طالبان گردهم آمده اند انتقاد کرد.

آرشیف/ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
آرشیف/ محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

او در گفتگو با شبکه طلوع نیوز گفت که اشتراک کننده‌گان نشست مسکو صلاحیت اجرائی ندارند.

آقای غنی افزود تا دولت افغانستان، شورای ملی و نهادهای قانونی این کشور در فیصله‌های صلح آینده در کشور سهم نگیرند، چنین تصامیم روی کاغذ خواهند ماند.

آقای غنی تأیید کرد که پروسه صلح افغانستان پیچیده شده، ولی در عین حال تأکید ورزید که این روند با انتقاد و تضاد حل نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG