لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۹

انستتیوت صلح و جنگ به نشست طالبان و مقام‌های امریکایی در قطر امیدوار نیست


دفتر طالبان در قطر
دفتر طالبان در قطر

انستتیوت صلح و جنگ افغانستان میگوید بسیار امیدوار نیست که نشست طالبان و مقام های امریکایی در قطر به نشست رو در روی این گروه با حکومت و آتش بس در افغانستان بی‌انجامد.

در حالی‌که قرار است مقام‌های امریکایی و نماینده‌گان طالبان پنجمین نشست شان را در پیوند به صلح افغانستان فردا در قطر برگزار کنند، انستیتوت صلح و جنگ افغانستان می گوید که در این نشست دو موضوع مهم که گفتگوی رو در روی حکومت و طالبان و نیز آتش بس در افغانستان است، نتیجه‌ای در پی‌نخواهد داشت.

حکمت الله اعظمی سرپرست این انسیتیوت روز یکشنبه «۵ حوت ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت در نشست قطر که قرار است روز دوشنبه هفته روان در قطر برگزار گردد، بیشترین گفتگوها متمرکز به خروج نظامیان خارجی از افغانستان خواهد بود.

حکمت الله اعظمی سرپرست انسیتیوت صلح و جنگ افغانستان
حکمت الله اعظمی سرپرست انسیتیوت صلح و جنگ افغانستان

او افزود:

"من فکر می‌کنم که این نشست در پیوند به مسئله نشست رو در روی طالبان و حکومت و آتش بس پیشرفت چندانی نخواهد داشت به ویژه در بحث آتش بس در حالیکه، بحث پیروزی و یا ناکامی مذاکرات نیز به همین دو موضوع ارتباط دارد."

اعظمی از این که در نشست قطر ملا برادر معاون سیاسی ملا هبت الله اشتراک نخواهد داشت نگرانی میکند زیرا به باور او حضور وی به سرعت بخشیدن پروسه مذاکرات بسیار کمک کرده میتواند.

پیش از این نیز نماینده‌گان طالبان و مقام های امریکایی در شهر ابوظبی و قطر نشست‌های داشته اند و اما در این نشست‌ها نماینده‌گان حکومت افغانستان حضور نداشته اند.

در این میان، در نخستین روزهای ماه روان میلادی نماینده‌گان طالبان با شماری از سیاسیون افغان در مسکو نشست دو روزه‌ای داشتند که در آن نماینده حکومت حضور نداشت و حکومت آن‌را یک نشست نمایشی خواند.

با این وصف طالبان گفته اند، بدون انس حقانی که در یکی از زندان های افغانستان به سر می برد دیگر تمامی اعضای این گروه که نام هایشان در فهرست سفر به قطر اعلام شده در این نشست اشتراک می‌ورزند.

حاضر نشدن طالبان برای گفتگوهای رو در روی با حکومت موضوع جنجالی در صلح افغانستان گفته شده است.

پیش از این حکومت افغانستان هیئتی را برای اشترک در نشست اخیر قطر به آن کشور فرستاد و اما نماینده‌گان طالبان با اعضای این هیئت حاضر به گفتگو نشدند.

این بار حکومت افغانستان گفته است تا هنگامیکه در این بخش تضمینی وجود نداشته باشد نماینده اش را برای اشتراک در چنین نشست ها نخواهد فرستاد.

در این میان سید اکبر آغا مقام پیشین طالبان و رئیس شورای راه انجات افغانستان نیز می‌گوید گفتگوهای این‌بار نیز قطر میان نماینده‌گان امریکایی و طالبان بر چگونگی خروج نظامیان خارجی از افغانستان متمرکز خواهد بود.

سید اکبر آغا مقام پیشین طالبان
سید اکبر آغا مقام پیشین طالبان

او افزود:

"طالبان تمامی گفتگوها مانند آتش بس و انجام گفتگوهای رو در روی با حکومت را توقف داده اند زیرا آن‌ها می خواهند در پیوند به خروج نظامیان خارجی از افغانستان اطمینان حاصل کنند و در این نشست نیز در همین مورد گفتگو خواهد شد."

سید اکبر آغا بار دیگر آتش بس میان حکومت و طالبان را مهمتر از هر موضوع دیگر در بحث صلح افغانستان می خواند.

این‌که نشست قطر برای چند روز ادامه خواهد داشت تا کنون در این باره چیزی گفته نشده است.

پیش از این شورای عالی صلح افغانستان گفته بود که برای به دست‌آوردن نتیجه مطلوب موضوع وقت در این نشست‌ها مطرح نباشد بلکه باید تلاش شود تا از دقت و تدبیر در این راستا کار گرفته شود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG