لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۳

قاسمیار: امریکا ادامه گفتگوهایش با طالبان را مشروط به آتش‌بس مؤقت کند


محمد اسماعیل قاسمیار عضو هیئت اجرائیوی شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسمیار عضو هیئت اجرائیوی شورای عالی صلح افغانستان

در حالی‌که قطر پس از تأخیر دو روزه میزبان مذاکرات صلح میان نماینده‌‌های طالبان و امریکا می‌گردد در یک حمله طالبان مسلح در ولایت هلمند ۲۳ تن از نیروهای امنیتی افغان کشته و ۱۵ تن دیگر‌ شان زخمی شده‌اند.

برخی اعضای هیئت اجرائیوی شورای عالی صلح افغانستان با در نظر داشت وضعیت جاری افغانستان از امریکا می‌خواهند تا در مذاکرات با طالبان مسئله آتش‌بس را در اولویت قرار دهد.

محمد اسماعیل قاسمیار عضو هیئت اجرائیوی این شورا روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی با اشاره به حمله اخیر طالبان مسلح در ولایت هلمند گفت:

"یقیناً این همه سیلی‌های هستند که به روی پروسه صلح می‌خورد و حداقل آن اینست که مردم را داغدار می‌کند و مردم خاطره بسیار بدی از این حمله کننده‌ها پیدا می‌کنند. من از مقامات امریکا و آقای خلیل‌زاد می‌خواهم حداقل تا زمانی‌که طالبان آتش‌بس مؤقت را رعایت ننمایند با آنان صحبت نکند."

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که نمایندگان طالبان و امریکا پس از دو روز تأخیر امروز مذکرات شانرا دوباره در قطر آغاز می‌کنند.

در این مذاکرات که سه‌شنبه هفته گذشته آغاز و برای دو روز ادامه داشت بحث‌ها بیشتر روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و مسئله دیگر این که پس از خروج آنان از خاک افغانستان علیه امریکا استفاده نشود، متمرکز بود.

اما در همین حال روز گذشته در حمله طالبان مسلح بر قول اردوی ۲۱۵ میوند در ولسوالی واشیر ولایت هلمند ۲۳ سرباز اردوی ملی کشته و ۱۵ تن دیگر‌ شان زخمی شدند.

طالبان با پذیرفتن مسئولیت این حمله ادعا کرده‌اند که در این حمله شماری سربازان امریکایی نیز کشته شده‌اند اما سخنگوی والی هلمند این ادعا را رد کرده‌است.

به اساس گزارش‌ها طالبان در برخی ولایات دیگر افغانستان نیز فعالیت‌های مسلحانه شانرا بیشتر ساخته‌اند.

در عین حال سید اکبر آغا عضو پیشین گروه طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان نیز خواهان آتش‌بس از طرف‌های درگیر جنگ شده‌است.

سید اکبر آغا عضو پیشین گروه طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان
سید اکبر آغا عضو پیشین گروه طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان

وی گفت:

"تاکنون مسئله آتش‌بس نشده‌است و به باور من در چنین وضعیت بهتر است که آتش‌بس باشد و عاجل آتش‌بس صورت گیرد ما از هر دو طرف می‌خواهیم تا بخاطر رسیدن به آتش‌بس زود هنگام، مشکلات موجود میان شانرا به درازا نکشند."

سید اکبر آغا از حکومت و نیروهای امریکایی نیز می‌خواهد تا بمباردمان‌های هوایی را که به گفته وی در آن بیشتر به افراد ملکی تلفات وارد می شود متوقف سازند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG