لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

مقامات بادغیس اسیر شدن ۱۵۰ سرباز به دست طالبان را رد کردند


آرشیف، نیروهای افغان حین اجرای عملیات نظامی
آرشیف، نیروهای افغان حین اجرای عملیات نظامی

مقامات بادغیس گزارش‌های اسیر شدن ۱۵۰ سرباز دولتی در ولسوالی بالامرغاب را تأیید نمی‌کنند.

روزنامه نیویارک تایمز دیروز یک‌شنبه «۲۶ حوت ۱۳۹۷» به حواله برخی منابع گزارش داد که این بیشترین تعداد سربازان دولتی است که در یک رویداد واحد در افغانستان به دست شورشیان اسیر می‌شوند.

روزنامه گزارش داد که این سربازان که به ترکمنستان عبور کرده بودند از سوی نیروهای این کشور دوباره به افغانستان رانده شدند و به دست طالبان اسیر گردیدند.

روزنامه گزارش می‌دهد که شمار تمامی سربازان دولتی که در ولسوالی بالامرغاب اسیر شده‌اند به ۱۹۰ نفر می‌رسد.

اما سخنگوی والی بادغیس می‌گوید که حدود صد سرباز دولتی بعد از جنگ با اسلحه و مهمات به ترکمنستان عبور کرده‌اند.

جمشید شهابی اواخر دیروز به رادیو آزادی گفت که وزارت خارجه در این مورد با مقامات ترکمنستان تماس گرفته‌است.

وی می‌گوید:

"تلاش کردیم که یک کندک پولیس سرحدی از منطقه موریچاق ولسوالی بالامرغاب را به منطقه امن و مصون انتقال دهیم. بالاخره به اساس فیصله حدود صد سرباز به سرحد ترکمنستان رسیدند، ولی در آنجا هم با مخالفین درگیر شدند. بعد از دو روز از سوی وزارت خارجه با حکومت ترکمنستان تماس گرفته شد. این سربازان با اسلحه و تجهیزات خود به خاک ترکمنستان عبور کردند و قرار است از بندر تورغندی دوباره به کشور برگردند."

سخنگوی والی بادغیس می‌افزاید که حدود ۳۰ سرباز دیگر به اساس تعهدات قومی پوسته‌های خود را ترک گفته به خانه‌های خود برگشته‌اند.

اما عبدالعزیز بیک رئیس شورای ولایتی بادغیس به رادیو آزادی گفت که حکومت ترکمنستان از عبور سربازان افغان به خاک این کشور جلوگیری کرده و شورشیان طالب هم در این سوی سرحد برای آن‌ها دست به ماشه نشسته اند.

سخنگوی والی بادغیس می‌گوید حدود دو هزار تن از مخالفین مسلح در ولسوالی بالامرغاب فعال اند که میان آن‌ها اتباع خارجی هم وجود دارند.

عبدالکریم نصرت یکی از باشنده‌گان بادغیس در این باره به رادیو آزادی گفت:

"وضعیت نظامی است. طالبان و یا دیگر مخالفین دولت نقاط ضعف را جستجو می‌کنند. وقتی‌که نقطه ضعف در بادغیس وجود داشته باشد امکانات ضعیف باشد و بادغیس آسیب پذیر باشد هر مخالفی باشد چنین کاری انجام می‌دهد."

از سوی دیگر خبرنگار رادیو آزادی در ولایت همجوار (هرات) گزارش می‌دهد که جنگ در ولسوالی بالامرغاب از ۱۲ روز به این‌سو جریان دارد که در نتیجه به‌گفته مقامات بادغیس بیش از صد سرباز دولتی کشته شده‌اند.

اما جمشید شهابی سخنگوی والی بادغیس می‌گوید که در مقایسه با نیروهای دولتی به شورشیان بیشتر تلفات وارد شده‌است.

قاری یوسف احمدی که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند ادعا دارد که شورشیان این گروه طی عملیات الخندق در ولسوالی بالامرغاب در ۴۸ ساعت گذشته ۷۲ پولیس و سرباز را اسیر گرفته‌اند.

اما جمشید شهابی سخنگوی والی بادغیس می‌گوید که این ولسوالی به زودی از وجود شورشیان تصفیه خواهد شد.

رادیو آزادی تلاش کرد که در بارۀ انکشافات اخیر وضعیت بالامرغاب از وزارت دفاع معلومات حاصل کند، ولی موفق نشد.

اما قیس منگل سخنگوی این وزارت به روزنامه نیویارک تایمز گفته‌است، کسانی‌که به شورشیان تسلیم شده‌اند سربازان منظم دولتی نه، بلکه جنگجویان ملیشه‌های غیر منظم بودند.

XS
SM
MD
LG