لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

میزان خشونت علیه زنان در ولایت کندز کاهش یافته است


نصیبه هولکر رئیس امور زنان کندز
نصیبه هولکر رئیس امور زنان کندز

مسئولان اداره امور زنان کندز از کاهش موارد خشونت علیه زنان در این ولایت خبر داده می‌گویند که موارد خشونت در سال روان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

نصیبه هولکر رئیس امور زنان کندز در گفتگو با رادیوآزادی گفت که درسال گذشته ۱۵۷ مورد خشونت در این اداره ثبت شده بود، اما از آغاز سال روان تا اکنون بیش از ۱۲۰ مورد خشونت در این ریاست به ثبت رسیده‌است.

وی گفت:
"در سال گذشته ما حدوداً ۱۵۷ قضیه در یک‌سال داشتیم و قضایایی که امسال جمع آوری کردیم تا حال حدوداً بیشتر از ۱۲۰ قضیه است که رقم کمتر را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد."

بر اساس گفته‌های بانو هولکر این خشونت‌ها شامل ضرب و شتم، ازدواج‌های اجبار، فرار از منزل، قتل و طلاق‌های بدون رضایت می‌باشد.

وی افزود که همه ساله برنامه‎هاى آگاهى‌دهى را در مورد حقوق زنان راه اندازی می‌کنند و درضمن از علمای کرام و بزرگان قومی می‎خواهند که در خصوص محو خشونت عليه زنان با آنان همکاری کنند.

وی گفت:
"پروگرام‌های را که ما در مورد آگاهی‌دهی در مرکز، ولسوالی‌ها و قرا و قصبات داشتیم و ریاست‌های ارشاد، حج و اوقاف و عدلیه نیز از طریق مساجد تبلیغ داشتند و هم‌چنین رسانه‌ها با نشرات خوب تلویزیونی و رادیویی شان نیز نقش داشتند، این‌ها دلایل استند که نسبت به سال گذشته موارد خشونت‌ کم‌تر شده‌است."

از جانبی هم مرضیه رستمی یک‌ تن از مدافعان حقوق زن در کندز می‌گوید که پائين بودن سطح آگاهى خانواده‌ها از حقوق زنان، عنعنات ناپسند، فقر و ناامنى‎ها در جامعه و در ضمن به کیفر نرساندن عاملان خشونت از عوامل اصلى خشونت‏ها در برابر خانم‌ها بشمار می‌روند.

وی گفت:
"خوب است که سطح آگاهی‌دهی دیگر هم بالا برود و هم کسانی‌که در مسایل خشونت متهم استند بازداشت شوند و به کیفر اعمال شان برسند و دیگر مردم آگاهی پیدا کنند که خشونت علیه زن یک گپ عادی نیست و در قانون جزایی دارد."

با این حال بشیرخان یک‌تنِ از فعالان مدنی در کندز می‌گوید، آن گونه که انتظار می‌رفت نهادهای ذیربط حکومتی نیز برای کاهش خشونت علیه خانم‌ها کارهای جدی نکرده‌اند.
وی گفت:

"امید است که عالمان دین، بزرگان قومی و نهادهای مدافع حقوق زنان در راستای محو خشونت علیه خانم‌ها مشترکاً کار کنند تا به مرور و زمان میزان خشونت‌ها علیه زنان کاهش یابد."

شماری از فعالان مدنی کندز ضمن خوشبینی از وضعیت کنونی زنان و دسترسی شان به مشغولیت‎های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، خواهان توجه به یک سلسله مشکلات آنان نیز هستند و از حکومت و نهادهای مدافع حقوق زنان می‎خواهند تا خانم‌ها را در راستای مؤثریت حضور شان در جامعه بیش‌تر مورد حمایت و همکاری قرار دهند.

اجمل آرین

XS
SM
MD
LG