لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

با آمدن بهار درگیری‌ها در چندین ولایت افغانستان آغاز شده‌اند


آرشیف، نیروهای افغان در حال اجرای عملیات نظامی در یکی از ولایات افغانستان
آرشیف، نیروهای افغان در حال اجرای عملیات نظامی در یکی از ولایات افغانستان

با آمدن بهار، فصل جنگ نیز در کشور آغاز شده‌است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که مخالفان مسلح دولت حملات شانرا شدت بخشیده‌اند.

ولایت‌های بدخشان، کندز، هلمند، غزنی، کنر، پکتیکا، بادغیس، فراه و فاریاب از ولایت‌های اند که هم اکنون شاهد درگیری‌ها می‌باشند.

قیس منگل سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز شنبه ۱۰ حمل ۱۳۹۸ به رادیو آزادی گفت، نیرو‌های امنیتی و دفاعی ضمن دفع حملات مخالفان مسلح، در حال اجرای حملات تهاجمی در برابر مخالفان مسلح اند.

وی می‌گوید:

"این‌ها (طالبان) در برخی ولایات حملات شانرا تشدید بخشیده‌اند که در مقابل آن‌ها نیرو‌های امنیتی هم دفاع را اجرا کردند و حملات تهاجمی هم راه اندازی می‌شود."

  • سقوط ولسوالی ارغنج‌خواه بدخشان به دست طالبان

ولسوالی ارغنج‌خواه ولایت بدخشان و شهر غزنی شب جمعه گواه حملات مخالفان مسلح بود.

مسوولان شورای ولایتی بدخشان به روز شنبه ۱۰ حمل ۱۳۹۸ از سقوط ولسوالی ارغنج‌خواه بدخشان به دست مخالفان مسلح دولت خبر می‌دهند.

عبدالله ناجی نظری عضو شورای ولایتی بدخشان به رادیو آزادی گفت در جریان حمله مخالفان مسلح در این ولسوالی ۱۲ نیروی امنیتی کشته، ۷ تن زخمی و ۵ تن دیگر اسیر شده‌اند.

عبدالله ناجی نظری رئیس شورای ولایتی بدخشان
عبدالله ناجی نظری رئیس شورای ولایتی بدخشان

وی گفت:

"ولسوالی ارغنج‌خواه سقوط کرده، ۱۲ نفر کشته و چند نفر زخمی داریم هم‌چنان ۵ تن اسیر شده‌اند، قوت‌های کمکی که دیروز به ساحه رفته بودند، کاری نتوانستند و دوباره برگشت کردند، خرابی هوا هم سبب شد تا طیاره‌ها به ساحه رفته نتوانند و فعلاً ولسوالی کاملاً از کنترول نیرو‌های امنیتی خارج شده‌است."

قیس منگل سخنگوی وزارت دفاع سقوط ولسوالی ارغنج‌خواه بدخشان را رد کرد.

نیک محمد نظری سخنگوی والی بدخشان نیز می‌گوید که نیروهای دولتی به دلیل خرابی آب و هوا و جلوگیری از تلفات افراد ملکی جمعه شب از مرکز ولسوالی ارغنج‌خواه عقب نشینی کرده‌اند.

از سوی هم شماری از شهروندان بدخشان می‌گویند که سقوط این ولسوالی زمینه را برای حملات گسترده طالبان بالای فیض آباد فراهم می‌کند:

"حمید استم باشنده شهر فیض آباد، طالبان بالای ولسوالی ارغنج خواه حمله کردند و این ولسوالی ۱۵ کیلومتر از شهر فیض آباد دور است که خطر جدی را بالای فیض آباد ببار آورده‌است و اگر عملیات صورت نگیرد، طالبان حملات گسترده را بالای شهر راه اندازی خواهند کرد."

اما قیس منگل سخنگوی وزارت دفاع سقوط ولسوالی ارغنج‌خواه بدخشان را رد می‌کند و می‌گوید جنگ به شدت در این ولسوالی جریان دارد و به گفته وی نیرو‌های کماندو در محل رسیده‌اند.

  • حملات طالبان در شهر غزنی

از سوی هم جنرال غلام داوود تره‌خیل، قوماندان امنیه غزنی گفته‌است که طالبان شب جمعه بر چندین پوسته‌ امنیتی در مربوطات حوزه سوم شهر غزنی حمله کردند که در نتیجه آن ۹ مأمور پولیس به شمول آمر حوزه سوم کشته شده و ۶ تن دیگر زخمی شدند.

نقشه غزنی
نقشه غزنی

شماری از شهروندان غزنی می‌گویند که وضعیت امنیتی در غزنی وخیم است و حکومت باید به آن توجه کند:

"محمد جعفر استم باشنده غزنی، امنیت در این ولایت نیست، به سران حکومت که رأی دادیم تقاضای امنیت را هم داریم."

حکومت افغانستان نیز عملیات بهاری را بنام "خالد" راه اندازی کرده‌است.

همه ساله با فرا رسیدن فصل بهار، جنگ در گوشه‌های کشور آغاز می‌شود، هر چند گفتگو‌های صلح با طالبان نیز با گرمی جریان دارد دیده شود که این پروسه تا چه اندازه می‌تواند وضعیت جنگی را تغییر دهد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG