لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۲

انتظار کابل از سفر زلمی خلیل‌زاد به اسلام آباد


آرشیف، امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه. ۲۵ می ۲۰۱۶
آرشیف، امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه. ۲۵ می ۲۰۱۶

سفر نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به اسلام آباد پس از هشدار وی به پاکستان در پیوند به صلح افغانستان.

زلمی خلیل‌زاد در این سفر که به روز جمعه ۱۵ حمل ۱۳۹۸ صورت گرفته در پیوند به صلح افغانستان با مقام‌های آن کشور دیدارهای داشته است.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید این سفر آقای خلیل‌زاد جزء تلاش‌های منطقه‌یی برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان است؛ اما این‌که در این دیدار بیشتر خلیل‌زاد روی چه موضوعی خواهد پرداخت جزئیات نمی‌دهد.

وی می‌گوید:

"آقای خلیل‌زاد دو - سه روز در کابل تشریف داشتند و اکنون به پاکستان رفته است، امیدوار هستیم که در راستای تلاش‌های منطقه‌یی نیز گام‌های مؤثر و اساسی برداشته شود و برای هیچ کشور اجازه داده نشود که از تروریزم به عنوان ابزار سیاست خارجی بهره ببرد، هراس افگنان دشمنان مشترک اند و ما نیازمندیم که تلاش مشترک، هماهنگ و صادقانه در سطح منطقه و جهان برای نابودی گروه‌های هراس افگن در دستور کار ما قرار گیرد."

آقای میثم تأکید می ورزد که خواست حکومت افغانستان از ایالات متحدۀ امریکا این است که کشورهای حامی تروریزم را وا بدارد تا برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان با حکومت افغانستان همکاری صادقانه کنند.

در خبرنامه وزارت خارجه پاکستان آمده است که آقای خلیل‌زاد با شاه محمود قریشی و تهمینه جنجوعه معاون وی دیدار کرده‌است و در این دیدار در پیوند به دیدار از دوحه،کابل و برخی مسایل دیگر گفتگو کرده‌است.

شماری از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که آقای خلیل‌زاد تا اکنون با وزیر و معاون وزارت خارجه پاکستان دیدار کرده‌است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان (راست) در حین مصافحه با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان. ۵ اپریل ۲۰۱۹ Photo by HANDOUT / MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS / AFP
زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان (راست) در حین مصافحه با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان. ۵ اپریل ۲۰۱۹ Photo by HANDOUT / MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS / AFP

با این وصف، سفر نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا به پاکستان درست زمانی صورت می‌گیرد که او یک روز پیش از این سیاست‌های پاکستان را در برابر افغانستان به انتقاد گرفته گفته‌است که پاکستان به گونه عملی در افغانستان مداخله می‌کند و وی شاهد تلاش‌های منفی آن کشور در برابر افغانستان بوده‌است.

او در صحبت ویدیویی با شماری از جوانان در ولایت‌های جوزجان، پروان و بامیان گفته است که برای جلوگیری از مداخله پاکستان در امور افغانستان، باید همزمان با امضای توافق‌نامه با طالبان، حکومت افغانستان با حکومت پاکستان نیز توافق‌نامه‌‌ای را امضا کند و بر این کشور هشدار داده‌است که اگر در سیاست‌اش تغییر نیاورد روابط واشنگتن با آن بهبود نخواهد یافت.

زلمی خلیل‌زاد هفته گذشته شش‌مین دور سفرهایش را در پیوند به صلح افغانستان آغاز کرده‌است.

او در این سفرها که تا دهم ماه اپریل ادامه میابد، از بریتانیا آغاز و پس از سفر بلجیم روز گذشته وارد کابل شد، اکنون با پایان سفر پاکستان قرار است وی به ازبکستان، اردن و قطر نیز برود.

ریاست اجرائیه می‌گوید در این سفر سه روزه آقای خلیل‌زاد به کابل در کنار ارائه گزارش از سفرهایش برای حکومت افغانستان، بیشتر در پیوند به اجماع داخلی برای صلح صحبت شده‌است.

با این وصف این سفر آقای خلیل‌زاد به پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته دونالد ترمت رئیس جمهور امریکا گفته‌است، اتفاقات مثبت و بیشتری در افغانستان در شرف وقوع اند.

حال اما برخی از کارشناسان روابط بین‌الملل بدین باور اند که تلاش‌های امریکا و افغانستان برای آغاز گفتگوهای صلح زمانی نتیجه به دنبال خواهد داشت که پاکستان برای دست برداشتن از تروریزم پروری، زیر فشارهای بیشتر از سوی واشنگتن قرار گیرد.

زبیر شفیقی یکی از این کارشناسان می‌گوید:
"موقف خلیل‌زاد در مورد پاکستان این است که او منتقد پاکستان بوده‌است، من فکر می‌کنم که در این کشور با لهجه روشن صحبت خواهد کرد، اگر امریکا بخواهد که جنگ در اینجا ختم شود و صلح بیاید پاکستان نیز وادار خواهد شد که از مداخله و دوام بحران در افغانستان دست بردارد."

شفیقی می‌گوید با در نظر داشت اختلاف‌های داخلی حکومت افغانستان و نبود یک اراده قوی، این روند اکنون با دشواری‌های زیادی روبروست و اگر امریکا در برابر پاکستان قاطعیت نشان ندهد، توقع نتیجه زود هنگام از این روند را نباید داشت.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG