لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

ارغندیوال: تعیین هیئت مذاکره کننده با طالبان به گفتگوهای بیشتر نیاز دارد


عبدالهادی ارغندیوال یک عضو شورای مصالحه حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. 28 September 2014
عبدالهادی ارغندیوال یک عضو شورای مصالحه حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. 28 September 2014

حکومت افغانستان و رهبران سیاسی این کشور تا هنوز هم روی ترکیب هیئتی به موافقت نرسیده‌اند که در هفته آینده در قطر با طالبان گفتگو خواهد کرد.

آژانس خبری اسوشیتد پرس از قول عبدالهادی ارغندیوال یک عضو شورای مصالحه افغانستان می‌نویسد که گفته است، نتیجه نشست روز چهارشنبه این بود که به گفتگوهای بیشتر در این مورد نیاز است.

یک منبع حکومت افغانستان که از افشای نام‌اش خودداری کرده است به رادیو آزادی گفت، برعلاوه سایر موضوعات از تدویر انتخابات به‌حیث یک خط سرخ در مذاکرات صلح با طالبان یاد شده‌است.​

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان حین سخنرانی در یک کنفرانس در کابل. April 02 2019

​عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان نیز به آژانس خبری اسوشیتد پرس گفت:

"حقیقت اینست، اگر در افغانستان از هر کسی پرسیده شود که اولویت چیست، برای‌تان خواهد گفت که صلح و امنیت، اما در بخش صلح و امنیت به کجا رسیده‌ایم؟ تا اکنون طالبان موافقت نکرده‌اند که با حکومت افغانستان و سایر رهبران سیاسی در مورد آینده کشور شان صحبت کنند، ما باید منتظر انتخابات باشیم، تا همچو چیز شود؟ جواب من منفی است."

برمک پژواک کارشناس ارشد مسایل افغانستان و آسیای میانه در انستتیوت صلح واشنگتن به این باور است که انتخابات صورت خواهد گرفت، اما اگر کدام موافقت مهم صلح بین افغان‌ها صورت بگیرد، احتمال دارد که انتخابات به تعویق بیفتد.

آرشیف، برمک پژواک کارشناس ارشد مسایل افغانستان و آسیای میانه در انستیتوت صلح واشنگتن
آرشیف، برمک پژواک کارشناس ارشد مسایل افغانستان و آسیای میانه در انستیتوت صلح واشنگتن

وی افزود:

"اگر آن‌ها با هم گفتگو کنند و مشترکاً به این تفاهم برسند که انتخابات را برای فعلاً به تعویق انداخته و شرایط را برای صلح آماده می‌سازند، در آن صورت احتمال دارد که انتخابات به تأخیر افتاده، برای صلح اولویت داده شود."

قبلاً قرار بود که گفتگوها بین هیئت افغان و نماینده‌گان طالبان در اوایل هفته آینده در قطر دایر شود، اما این گفتگوها برای پنج روز به تأخیر افتاد و روز جمعه هفته آینده در شهر دوحه آغاز خواهد شد.

به‌گفته آقای ارغندیوال، رهبری شورای مصالحه افغانستان در سه الی چهار روز آینده ترکیب هیئت خود را مشخص خواهد ساخت.

طالبان قبلاً گفته اند که به این هیئت به چشم نماینده‌گان حکومت افغانستان نمی‌نگرند، اما آژانس خبری اسوشیتد پرس می‌نویسد که نقش حکومت افغانستان در این هیئت بزرگ خواهد بود.

مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا روز سه‌ شنبه به مجلس سنای امریکا گفت، حکومت افغانستان در مذاکرات صلح نقش مرکزی را خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG