لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۲

امرخیل: تحریم لویه جرگه از سوی یک کتگوری بر مشروعیت آن اثر گذار نیست


آرشیف، ضیاالحق امرخیل معاون کمیسیون برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح.
آرشیف، ضیاالحق امرخیل معاون کمیسیون برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح.

در میان تدابیر شدید امنیتی، کابل روز دوشنبه نهم ثور میزبان جرگۀ مشورتی صلح است.

مسئولان برگزاری این جرگه می‌­گویند، در جرگۀ چهار روزه تا به سه هزار نفر به شمول سیاستمداران، علمای دینی و فعالان حقوق بشر زیر یک خیمۀ بزرگ در کابل گردهم می‌­آیند تا در مورد راه‌های ختم جنگ بحث کنند.

سی درصد اشتراک کنندگان، به گفتۀ مسئولان، زنان هستند.

لیلا از نورگرامِ نورستان به امید برقراری صلح در افغانستان به کابل آمده است. وی می‌گوید:

"بس است. دیگر نمی‌توانیم این‌قدر رنج را تحمل کنیم. در نورستان وضعیت بسیار خراب است. زنان نمی‌توانند آزادانه بگردند، مکتب آنجا نیست. هیچ چیز مهیا نیست. زنان نمی‌توانند حق خود را بخواهند."

اما، پیشاپیش شماری چراغ سرخ نشان داده‌اند.

حامدکرزی رئیس جمهور پیشینِ افغانستان در خبرنامۀ به روز شنبه، بیست و هفتم ماه اپریل، گفته است، جرگۀ مشورتی صلح در شرایط جاری برای رسیدن به اجماع ملی سودمند نیست.

این جرگه در سالِ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌­شود.

آرشیف، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان حین سخنرانی در یک کنفرانس در کابل. April 02 2019
آرشیف، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان حین سخنرانی در یک کنفرانس در کابل. April 02 2019

پیشاپیش، برخی از احزاب و چندین نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ به شمول عبدالله عبدالله و حنیف اتمر این جرگه را تحریم کرده‌اند.

با وصف این، ضیاالحق امرخیل معاون کمیسیون برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح می‌­گوید، تحریم جرگه بر مشروعیت آن اثر گذار نیست:

"این لویه جرگۀ قانون اساسی نیست که کتگوری اشتراک کنندگان در آن مشخص باشد و اگر یک کتگوری اشتراک نکند، بر مشروعیت آن تأثیر می‌­گذارد. به افغان‌­ها اطمئنان می‌­دهم اعضای که برگزیده شده‌اند، هیچ کدام شان به خاطر سیاستمداری جرگه را تحریم نکرده‌اند. همه افغان‌ها از همه اقشار و اقوام در آن اشتراک می­‌کنند."

امرخیل می‌­گوید، گفتگوها با تحریم کنندگان این جرگه هم روان است.

محمد شفیق امین تحلیلگر مسایل سیاسی مستقر در کابل است. او به این باور است جرگه مشورتی پیشرو مشروعیتِ نخواهد داشت:

"به دلیل آنکه، مشروعیتِ حقوقی و سیاسی جرگه زیر سؤال است. تعدادِ از شخصیت‌­های سیاسی، گروه‌­ها و احزاب، جرگه را تحریم کرده‌­اند. اما، حکومت می‌­تواند از طریقِ این جرگه صدای بخشِ از مردم را با خود داشته باشد."

پیش از این، نشستِ برنامه ریزی شده میان هیئتِ بزرگِ از افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحۀ قطر در نوزدهم ماه اپریل، به گفتۀ حکومت افغانستان لغو شد.

جرگۀ مشورتی صلح در حالی برگزار می‌­شود که طالبان تاکنون از انجام هر نوع گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان خودداری کرده‌اند.

زلمی خلیل‌­زاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان به تازگی با نمایندگان روسیه و چین در مسکو دیدار کرد. آنان از طالبان خواستند که هر چه زودتر به گفتگو با هیئتِ از افغانستان آماده شوند.

در خبرنامۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده آمده‌است که سه طرف، در بخشِ از روند کلی صلح، خواهان خروج نیروهای خارجی از افغانستان به گونۀ منظم و مسئولانه شده اند. در حال حاضر، تا به ۱۴ هزار نیروی ایالات متحده در افغانستان حضور دارند.

XS
SM
MD
LG