لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴
برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح در کابل. May 02 2019
برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح در کابل. May 02 2019

لویه جرگه مشورتی صلح با صدور قطعنامه ۲۳ ماده‌یی به پایان رسید 

لویه جرگه مشورتی صلح با صدور یک قطعنامه ۲۳ ماده‌یی امروز به پایان رسید.  در صدر این قعطنامه از گروه طالبان خواسته شده تا دست از جنگ کشیده و در بازسازی افغانستان سهم بگیرد.

لویه جرگه مشورتی صلح با صدور یک قطعنامه ۲۳ ماده‌یی امروز به پایان رسید.

در صدر این قطعنامه از گروه طالبان خواسته شده تا دست از جنگ کشیده و در بازسازی افغانستان سهم بگیرد.

هم‌چنان محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی اختتامیه‌اش در این جرگه مشورتی گفت، به مناسبت ماه مبارک رمضان بیش از یکصدو پنجاه زندانی طالبان را از بند رها می‌کند:

" به اساس احترام به این لویه جرگه مشورتی، حُسن نیت و یک حرکت دوستانه حکومت افغانستان، می‌خواهم که ۱۷۵ زندانی طالبان را که از سال‌ها بدین‌سو در بند بسر می‌برند از زندان رها سازم."

حدود ۳۲۰۰ نفر از دوشنبه گذشته بدین‌سو چگونگی صلح با طالبان را در جرگه مشورتی صلح به بحث گرفتند.

در کنار این‌که نماینده‌های گروه طالبان در این جرگه مشورتی حضور نداشتند، برخی سیاسیون و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پیشرو نیز این جرگه مشورتی را تحریم کرده بودند.

۱۴:۵۶ ۱۳.۲.۱۳۹۸

لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان در قطعنامه ۲۳ ماده‌یی پیشنهادات مختلف را به حکومت این کشور و تحریک طالبان ارائه کرد.

  • حفظ قانون اساسی بعد از صلح و تعدیلات به اساس میکانیزم که در این قانون ذکر شده
  • یک صدا بودن تمام اقشار برای صلح
  • حفظ و تقویت نیروهای امنیتی افغان
  • حمایت کشورهای منطقه و جهان از صلح
  • حفظ حقوق اساسی افغان‌ها و آزادی بیان
  • تبادله زندانیان
  • ایجاد دفتر طالبان در افغانستان
  • تجدید نظر به تشکیلات شورای عالی صلح
  • گذشتن از پیش شرط‌های صلح
  • تأکید روی مذاکرات بین‌الافغانی و هم‌چنان خروج نیروهای خارجی در همآهنگی و دقت از جمله پیشنهادات مهم است که در این قطعنامه گنجانیده شده‌اند.

در ماده چهارم این قطعنامه از حکومت این کشور و طالبان خواسته شده تا به مناسبت ماه مبارک رمضان آتش‌بس فوری و دایمی کنند.

عاطفه طیب منشی این جرگه بخشی از قطعنامه را چنین به خوانش گرفت:
"دولت جمهوری افغانستان و تحریک طالبان باید به صدای اکثریت مطلق افغان‌ها لبیک گفته و آتش‌بس فوری و دایمی را بخاطر احترام به اراده مردم، حرمت گذاشتن به ماه مبارک رمضان، پایان خشونت و اعتماد سازی میان طرفین و پایان دادن به تبلیغات منفی سر از آغاز ماه مبارک رمضان سال‌جاری اعلام و در سراسر کشور تطبیق نمایند"

  • اعضای لویه جرگه مشورتی صلح در کابل

    لویه جرگه مشورتی صلح که ۳۲۰۰ عضو داشت از ۵ روز بدین‌سو در کابل بخاطر برگزار شد که در این جرگه در بخش صلح برای حکومت مشوره داده شود.

    هر چند عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، برخی کاندیدان ریاست جمهوری و شماری از سیاستمداران افغان این جرگه را تحریم نموده و آنرا فرمایشی و کمپاینی عنوان کرده بودند، اما عبدرب رسول سیاف رئیس لویه جرگه مشورتی صلح می‌گوید، اشتراک کننده‌های این جرگه در فیصله‌های‌شان آزاد بودند.

    آقای سیاف از رئیس جمهور غنی خواست تا با احترام به جرگه مشورتی فیصله خودسرانه نکند:

آرشیف، عبدرب رسول سیاف رئیس لویه جرگه مشورتی صلح

  • آقای سیاف از رئیس جمهور غنی خواست تا با احترام به جرگه مشورتی فیصله خودسرانه نکند: "در مشوره هیچ فرد نظر خود را تحمیل نکرده، مطلق همه‌شان در فضای آزاد نظریات شانرا ارائه کردند با هم مناقشه شده و مسایل را با هم جمع کردیم." ​

با این‌همه محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور به اشتراک کننده‌های این جرگه اطمئنان داد که تمام فیصه‌های آنان عملی خواهد شد و هم‌چنان برای حسن نیت، ۱۷۵ زندانی طالبان آزاد خواهند شد.

آقای غنی خطاب به طالبان گفت:

"بیاید در این ماه مبارک از خانه‌های ملت غم، غصه و مصیبت را دور کنیم، به این پیشنهادات اعتماد کامل دارم و حاضر هستم که به پیشنهادات شما عملاً کار کنم من امروز با احترام به این جرگه و ماه مبارک رمضان و حُسن نیت دولت جمهوری اسلامی افغانستان به حیث حرکت دوستانه می‌خواهم ۱۷۵ تن زندانیان طالب که از سال‌ها بدین‌سو در قید هستند، از زندان آزاد کنم."

رئیس جمهور غنی هم‌چنان گفت، بخاطر آتش‌بس دو جانبه و ایجاد دفتر برای طالبان در افغانستان آماده است.

در روزهای عید رمضان سال گذشته نیز میان حکومت افغانستان و طالبان آتش‌بس صورت گرفته بود.

هر چند تاکنون طالبان مسلح در مورد پیشنهادات و فیصله‌های لویه جرگه مشورتی صلح ابراز نظر نکرده‌اند اما قبلاً این جرگه را محکوم کرده بودند.

فرشته ندا

۱۳:۵۰ ۱۳.۲.۱۳۹۸

قرار است لویه جرگه مشورتی صلح امروز جمعه ۱۳ ثور پایان یابد و توصیه‌های خود در بارۀ چهارچوب و حدود مذاکرات صلح با طالبان را به حکومت تقدیم کند.

فوزیه آرال معاون دوم کمیسیون برگزاری این جرگه شب گذشته به رادیو آزادی گفت که نتایج بحث و رأی‌زنی‌های اشتراک کنندگان امروز به رئیس جمهور سپرده می‌شود: "روز پنج‌شنبه که چهارمین روز لویه جرگه مشورتی صلح بود رئیسان کمیته‌ها از هشت صبح تا حوالی هفت شام طرح‌ها و میکانیزم‌های خود در بارۀ صلح را به خوانش گرفتند. امروز جمعه روز اخیر خواهد بود و قطعنامه لویه جرگه به رئیس جمهور ارائه خواهد شد."

شماری از سیاسیون و مقامات به شمول عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و ۱۲ کاندید ریاست جمهوری این جرگه را تحریم کرده‌اند.

گروه طالبان این گردهمایی را نمایشی خوانده رد کرده‌است.

در جلسه‌ی آغازین جرگه یک سلسله اختلافات در باره گماشتن هیئت اداری بروز کرد ولی به نظر می‌رسد که بحث‌های این گردهمایی در روز‌های بعدی به آرامی ادامه یافت.

شماری از مخالفان سیاسی حکومت مناقشات روز اول جرگه را ناکامی این گردهمایی عنوان نموده پیش‌بینی کردند که روز‌های بعدی مشکلات بزرگتر به دنبال خواهد داشت.

اما خانم آرال می‌گوید که همه امور جرگه طبق پلان به پیش رفت: "ما هیچ روزی را از دست ندادیم. روز اول روز افتتاحیه بود و استاد سیاف به حیث رئیس لویه جرگه انتخاب شدند. روز بعدی ما از ساعت هشت صبح جرگه را آغاز کردیم و انتخابات صورت گرفت، منشی و معاونین برای جرگه انتخاب شدند و هم‌چنان کمیته‌ها هم رئیس و منشی خود را انتخاب کردند، هر کمیته گزارشات خود را روز پنج‌شنبه به قرائت گرفت."

بیش از ۳۲۰۰ عضو لویه جرگه مشورتی صلح که در ۵۱ کمیته تقسیم شده بودند دیروز خلاصه نظریات خود را به هیئت اداری سپردند.

شماری از اعضای این جرگه دیروز به رادیو آزادی گفتند که یکی از توصیه‌های که شاید در اعلامیه پایانی گردهمایی نیز گنجانیده شود آتش‌بس در ماه مبارک رمضان است. تشکیل یک صف واحد سیاسیون و حکومت در برابر طالبان نیز توصیه شده‌است.

گفته می‌شود که برخی اعضای جرگه دادن دفتر سیاسی برای طالبان در داخل کشور را نیز مطرح ساخته اند و برخی دیگر نظارت ملل متحد بر پروسۀ صلح را تقاضا کرده‌اند.

این سفارشات و توصیه‌ها در حالی امروز به حکومت داده می‌شود که ششمین دور گفتگو میان امریکا و طالبان در قطر روز چهارشنبه آغاز شده‌است.

اما طالبان که از گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان خودداری کرده‌اند هنوز هم کدام تمایل آن‌ها به چنین گفتگو دیده نشده‌است، ولی باز هم بسیاری افغان‌ها باور می‌دارند که صلح نسبت به هر وقت دیگر نزدیکتر شده‌است.

۱۲:۱۶ ۱۳.۲.۱۳۹۸

نکات مهم سخنرانی اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در آخرین روز لویه جرگه مشورتی صلح:

  • اشرف غنی: امروز شما به ملت مسلمان افغانستان خزانه عظیم دادید. قطعنامه شما را شنیدم بعد از این قطعنامه نه، بلکه نقشه راه و برنامه عمل دولت است.
  • اشرف غنی: جرگه بعد از این بصورت دجیتال ادامه خواهد یافت، یعنی از طریق پیام تیلیفونی و غیره.
  • اشرف غنی: افتخار می‌کنم که از این وطن استم و از چنین ملتی نمایندگی می‌کنم.
  • اشرف غنی: اینجا بخاطر یکجا شدیم که قلب‌های ما را یکی کرده و دست به دست هم بدهیم تا راه حلی برای مشکل افغانستان بیابیم.
  • اشرف غنی: پس از صلح که آمدنی است اولین اقدام ما این خواهد که از خیرات خوری خلاص شویم. از طالبان می‌خواهیم تا بیایند برای برآورده شدن این هدف یکجا کار کنیم.
  • اشرف غنی: به طالبان صدا می‌زنم که غریب ترین‌های این خاک هم صلح می‌خواهند.
  • اشرف غنی: از طالبان می‌خواهیم تا در ماه مبارک رمضان آتش‌بس کنند و به پیشوازِ این ماه مبارک تعهد می‌کنم که ۱۷۵ زندانی طالبان را آزاد کنم.
  • اشرف غنی: باور داریم که صلح به نفع همه است. صلح اقتصاد ما را تقویت خواهد کرد و از فرار جوانان ما به خارج جلوگیری خواهد نمود.
  • اشرف غنی: به طالبان صدا می‌زنم به هر بهانه‌ی که جنگ کنید به ضرر شماست و نیتجه آنرا دیده‌اید، آیا گاهی از مردم پرسیده‌اید که چه می‌خواهند؟ من به مردم چک سفید دادم، آیا ملا هبت الله هم حاضر است چنین کاری را کند و ببیند که مردم چه می خواهند؟
  • اشرف غنی: معنای طرح صلح پایان حضور جهان در افغانستان نیست، معنای طرح صلح رشد اقتصادی و ختم بیکاری جوانان ما خواهد بود.
  • اشرف غنی: پیام ما به پاکستان اینست که هدیه‌ی پس از صلح چنان بزرگ خواهد بود که رشد اقتصادی شما بالا خواهد رفت، ما رابطه صمیمی با جهان داریم و با پاکستان نیز چنین رابطۀ خواهیم داشت.
  • اشرف غنی: طبق قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح از طالبان می‌خواهم تا برای مذاکرات در داخل کشور آماده شوند. ما می‌خواهیم افغانستان خود میزبان پروسه صلح باشد.
  • اشرف غنی: از من در قطعنامه خواسته شده که تیم مذاکراتی را تعیین کنم. من تیم مذاکره انتخاب خواهم کرد نه لشکر مذاکره.
  • اشرف غنی: اگر طالبان آماده آتش‌بس باشند حاضر هستیم تا روی جزئیات تخنیکی آن کار کنیم.
۱۰:۴۳ ۱۳.۲.۱۳۹۸
  • عبدرب رسول سیاف رئیس جرگه مشورتی صلح از کارکرد اعضای این جرگه ستایش کرد.
  • سیاف: کسانیکه خواهان رفتن به جنت اند باید در همین دنیا خصوصیات آنرا پیدا کنند یعنی باید دل های خود را از هر گونه کینه و کدورت پاک کنند. از طالبان هم می خواهیم تا کینه و کدورت را کنار بگذارند.
  • سیاف: رئیس جمهور صاحب بالای شما شرعاً لازم است که در کارها با ملت مشوره کنید و کارهای خودسر نکنید.
  • سیاف: مشوره در مورد صلح صورت گرفت حالا شما در مورد آن با قوت تصمیم بگیرید. ما فیصله کردیم که صلح را می آوریم.
  • سیاف: کشور یک کشور است، خاک یک خاک است، ملت یک ملت است و به نمایندگی از ملت هم باید یک گپ زده شود. ما طرفدار کوشش های پراکنده نیستیم. هر کسی در مورد صلح تلاش کرده خداوند اجر نصیبش کند فعلاً تقاضای نماینده ها این است که کوشش های مصالحه از یک جهت به پیش برده شود.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG