لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۵

یک جنرال ارشد امریکایی: داعش در افغانستان تهدید جدی برای امریکاست


جنرال فرانک مکنزی فرمانده ارشد اردوی ایالات متحده در شرق میانه
جنرال فرانک مکنزی فرمانده ارشد اردوی ایالات متحده در شرق میانه

یک جنرال ارشد امریکایی، گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان را یک تهدید بسیار نگران کننده برای کشورش خوانده‌است.

جنرال فرانک مکنزی رئیس سنتکام یا فرماندهی مرکزی ایالات متحده در شرق میانه می‌گوید، جنگجویان داعش در افغانستان بسیار مایل به انجام حملات بر قلمرو امریکا اند اما تا زمانی‌که این گروه تحت فشار قرار دارد، انجام این حملات برای جنگجویان آن دشوار خواهد بود.

بر اساس خبرگزاری اسوشیتد پرس، جنرال مکنزی این را دیروز دوازدهم جون در جرمنی به شماری از خبرنگارانی گفت که او را در سفر هشت روزه‌اش به قطر، عراق، امارات متحده عربی و مصر همراهی کردند.

او قبل از برگشت به ایالت فلوریدای امریکا در پایگاه هوایی رامشتاین جرمنی توقف داشت.

جنرال مکنزی همچنان افزود با آنکه باور دارد که گروه داعش نتوانسته قابلیت هایش را در افغانستان گسترش دهد اما به گفته او هنوز هم این گروه به عنوان یک چالش بزرگ قرار دارد.

جنرال مکنزی افزوده که حضور و فعالیت‌های گروه داعش در شرق افغانستان نگران کننده است زیرا به گفته او عملیات‌های نظامی برای کاهش فعالیت این گروه ناکام شده‌اند.

این اظهارات جنرال فرانک مکنزی رئیس سنتکام یا فرماندهی مرکزی ایالات متحده در شرق میانه در حالی ابراز شده که هفته پیش خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از مقام‌های امریکایی و افغان گزارش داده بود که گروه داعش با از دست دادن خلافت نام نهاد سوریه و عراق در مناطق کوهستانی شمال شرق افغانستان جای پای خود را توسعه می‌دهد.

در این گزارش که نام مقام‌ها افشاء نشده بود، به نقل از یک مقام استخباراتی امریکا مستقر در افغانستان آمده‌است که گروه داعش به هدف حمله بر ایالات متحده و سایر کشور های غربی، جنگجویان تازه را در افغانستان استخدام می‌کند.

آرشیف، شماری از جنگجویان داعش
آرشیف، شماری از جنگجویان داعش

در حال حاضر گروه دولت اسلامی (داعش) در برخی مناطق شرق و شمال افغانستان، فعالیت دارد.

شاخۀ ولایت خراسان گروه تندرو دولت اسلامی در منطقۀ سرحدی بین افغانستان و پاکستان در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام موجودیت کرد.

دیری نگذشته بود که جنگجویان این گروه در چند منطقۀ ولایت ننگرهار در نزدیک پاکستان جای گرفتند.

مقام‌های استخباراتی امریکا گفته اند که دستکم هشت تن در ایالات متحده دستگیر شده‌اند که با جنگجویان وابسته به داعش در افغانستان در ارتباط بوده‌اند.

اما گفته نشده که این افراد چه زمانی و از کدام مناطق ایالات متحده بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG