لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

چین پاکستان را به همکاری با پروسه صلح افغانستان تشویق می‌کند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین مصافحه با شی جین پینک رئیس جمهور چین در قرغزستان. June 13 2019
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین مصافحه با شی جین پینک رئیس جمهور چین در قرغزستان. June 13 2019

رئیس جمهور چین در دیدار با همتای افغانش، همکاری پاکستان را در زمینۀ برقراری صلح در افغانستان مهم خوانده و گفته است کشورش از پروسۀ همه شمول صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند.

به اساس خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان، شی جین پنگ در دیدار با رئیس جمهور اشرف غنی وعده کرد که پیکنگ، اسلام آباد را تشویق می‌کند تا در پروسۀ صلح افغانستان همکاری کند.

این دو رئیس جمهور عصر دیروز پنج‌شنبه ۲۳ جوزا در شهر بشکیک پایتخت قرغزستان در حاشیه نشست اجلاس همکاری شانگهای دیدار کردند.

در این خبرنامه آمده‌است که محمد اشرف غنی صلح در افغانستان را به نفع تمام منطقه خوانده و نقش چین را در خصوص ایجاد اجماع منطقه‌ای در جهت مذاکرات صلح با طالبان مهم توصیف کرده‌است.

طالبان تا حال حاضر نشده‌اند که با حکومت افغانستان گفتگو کنند.

این بار اول نیست که چین از تلاش‌های صلح افغانستان، حمایتش را ابراز می‌کند و بر همکاری پاکستان با پروسه صلح افغانستان تأکید می‌ورزد.

وانگ یی وزیر خارجۀ چین که اواخر سال گذشته میلادی برای اشتراک در نشست سه جانبۀ وزیران خارجۀ افغانستان، پاکستان و چین به کابل آمده بود گفت، کشورش حاضر است که برای بهبود روابط پُر تنش کابل و اسلام آباد نقش میانجی را ایفا کند.

در همین حال حلیم الله کوثری کارشناس مرکز مطالعات جنگ و صلح در افغانستان می‌گوید، چین به دو هدف می‌خواهد، طالبان با حکومت افغانستان گفتگو کنند.

اما به گفتۀ کوثری، نباید انتظار داشت که فشار کافی از جانب چین بر پاکستان وارد خواهد شد.

وی گفت: "یک هدف چین این است که فکر می‌کند افغانستان با ثبات برای پالیسی‌های اقتصادی و اهداف چین در منطقه مهم است و به همین خاطر از این حمایت می‌کند که طالبان باید با حکومت بنشینند، هدف دومش این است که صلح در افغانستان برقرار شود تا زمینه برای خروج امریکا فراهم شود. چین در روشنایی همین دو هدف بر پاکستان فشار می‌آورد اما اگر از چین این توقع برده شود که بر پاکستان به حدی فشار آورد که به اهداف خود توجه نکند، فکر نکنم که چین این کار را کند."

پاکستان پیوسته گفته است از پروسۀ صلح افغانستان حمایت می‌کند و در جهت برقراری صلح در این کشور همکاری کرده است.

اما مقام‌های افغان به سوی پاکستان به دیدۀ شک نگریسته و می‌گویند، این کشور باید در عمل نشان بدهد که خواهان تأمین صلح در افغانستان است.

قرار است رئیس جمهور افغانستان بنابر دعوت رسمی عمران خان صدراعظم پاکستان، در ۲۷ ماه جون یعنی دو هفته بعد به آن کشور سفر کند.

وزارت خارجۀ افغانستان گفته است، در جریان این سفر محمد اشرف غنی به پاکستان، درخواست برای همکاری عملی صورت خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG