لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

تعهد چین برای میزبانی گفتگوهای صلح افغانستان


حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان (راست) حین دیدار با لیو جین سانگ سفیر چین در کابل. June 13 2019
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان (راست) حین دیدار با لیو جین سانگ سفیر چین در کابل. June 13 2019

چین تعهد کرده‌است که از گفتگوهای بین‌الافغانی میزبانی خواهد کرد.

این اظهارات لیو جین سانگ سفیر چین در کابل دیروز چهارشنبه ۲۲ جوزا بعد از آن صورت گرفت که مارکوس پوتزل نماینده خاص جرمنی برای افغانستان و پاکستان گفت، زلمی خلیل‌زاد خواستار کمک در پروسه صلح افغانستان شده‌است.

لیو جین سانگ سفیر چین در کابل دیروز چهارشنبه ۲۲ جوزا با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در مورد پروسه مصالحه در این کشور گفتگو کرده‌است.

طارق آرین سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت: "مشاور امنیت ملی افغانستان و سفیر چین مقیم کابل روی تقویت مناسبات دو جانبه، امنیت و مبارزه مشترک علیه تروریزم بحث کردند.

سفیر چین به نمایندگی از کشورش اطمینان داد که آن‌ها آمادگی دارند تا زمینۀ گفتگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها را تسهیل و میزبانی کنند."

در اعلامیه روز چهارشنبه ریاست جمهوری افغانستان از قول اشرف غنی گفته شده بود که جرمنی در زمینه صلح افغانستان سهولت فراهم می‌کند.

قبل از این نیز جرمنی در مورد میزبانی از گفتگوهای بین‌الافغانی ابراز آمادگی کرده بود.

ادریس زمان معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان دیروز چهارشنیه در نشست مشورتی"نقش زنان در پروسۀ صلح" در کابل با اشاره به تلاش‌های جرمنی در پروسه صلح افغانستان گفت: " جرمنی در نظر دارد که در پروسۀ صلح نقش بازی کند و در این چوکات می‌خواهند به پروسۀ صلح روح تازه بخشیده شود.

دور ششم مذاکرات پیشرفت چشمگیر نداشت. با برگزار شدن دور هفتم و بعد از آن در چوکات مذاکرات بین‌الافغانی، کشورهای دوست نقش خود را بازی کنند و در چوکات آن ما نقش کشور دوست جرمنی را به دیده قدر می‌بینیم."

نشست مشورتی"نقش زنان در پروسۀ صلح" در کابل. June 12 2019
نشست مشورتی"نقش زنان در پروسۀ صلح" در کابل. June 12 2019

بعد از شکست طالبان، جرمنی میزبان نخستین نشست بن در مورد افغانستان بود که به تشکیل حکومت مؤقت به رهبری حامد کرزی منجر شد.

عبدالکریم حقانیار کارشناس سیاسی افغان به این باور است که جرمنی نسبت به چین یک انتخاب خوب برای نشست بین‌الافغانی خواهد بود: "جرمنی از گذشته با افغانستان روابط خوب داشته و هیچگاهی تصور به وجود نیامده‌است که کدام هدف سوء داشته باشد. میزبانی جرمنی نسبت به پاکستان بخاطری خوبتر است که چین با پاکستان روابط نزدیک دارد و ممکن به شکلی از اشکال به نفع پاکستان عمل کند."

طالبان تا هنوز به گفتگو با حکومت افغانستان توافق نکرده‌اند. اما انتظار می‌رود که هفتمین دور گفتگوهای زلمی خلیل‌زاد با طالبان بزودی در قطر آغاز شود.

XS
SM
MD
LG