لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

خلیل‌زاد: امریکا خواهان ایفای نقش روسیه و چین در پروسه صلح افغانستان است


آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان حین سخنرانی در انستیتوت صلح واشنگتن. Feb. 8, 2019
آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان حین سخنرانی در انستیتوت صلح واشنگتن. Feb. 8, 2019

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان گفته است واشنگتن انتظار دارد که روسیه و چین در کمک به پروسه صلح افغانستان نقش مهم بازی کنند.

زلمی خلیل‌زاد دیروز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری انترفکس روسیه در این مورد سخن گفت.

مسکو در همین روز میزبان نشست سه جانبه بین امریکا، روسیه و چین بود که بر افغانستان تمرکز داشت.

به گفته وزارت خارجه روسیه، هدف این نشست ایجاد اجماع بین‌المللی برای صلح افغانستان بود. در این اجلاس زلمی خلیل‌زاد از امریکا نمایندگی می‌کرد.

آقای خلیل‌زاد در مسکو به خبرگزاری انترفکس گفت، امریکا امیدوار است که روسیه از نفوذ خود استفاده کرده و در مواردی که بالای آن‌ها صحبت شد، از جمله کاهش خشونت، میکانیزم‌های مبارزه با تروریزم، وضعیت افغانستان بعد از موافقه، حل بحران افغانستان از طریق دیالوگ و ترتیب یک نقشه راه کمک کند.

در پایان اجلاس سه جانبه بین نمایندگان امریکا، روسیه و چین برای افغانستان یک اعلامیه مشترک به نشر رسید که متن مکمل آن در صفحه انترنتی وزارت خارجه روسیه چاپ شده است.

در این اعلامیه سه کشور از طالبان خواسته اند که هر چه زودتر با یک هیئت بزرگ افغان‌ها که نمایندگان حکومت افغانستان هم در آن شامل باشند، داخل مذاکره شوند. در این اعلامیه از طالبان تقاضا شده است که به آتش‌بس موافقه کنند.

خلیل‌زاد روز یکشنبه گذشته دور دیگر تلاش‌های خود را برای صلح افغانستان آغاز کرده و سفرها را به چندین کشور شروع کرد.

به گفته وزارت خارجه امریکا این سفر آقای خلیل‌زاد تا ۱۱ ماه می‌دوام خواهد کرد. خلیل‌زاد به کابل و دوحه هم می‌رود.

به گفته واشنگتن خلیل‌زاد باز هم با مقامات حکومت افغانستان، نمایندگان اقشار دیگر این کشور و دفتر سیاسی طالبان در مورد امکان مصالحه صحبت می‌کند.

نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان در یک زمانی سفر خود را آغاز کرده است که قرار است لویه جرگه مشورتی صلح در کابل برگزار شود.

آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی در کابل. 2018 10 Jan
آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی در کابل. 2018 10 Jan

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، صدها بزرگ قومی، علمای دینی و نمایندگان مردم افغانستان را به این لویه جرگه مشورتی که در کابل برگزار می‌شود دعوت کرده‌است.

لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان قرار است به تاریخ ۹ ثور آغاز شود که در آن در حدود ۲۵۰۰ نماینده از سراسر افغانستان اشتراک خواهند کرد.

اشتراک کنندگان این لویه جرگه بر این موضوع بحث می‌کنند که تحت کدام شرایط و چگونه مذاکرات صلح با طالبان پیش برده شود.

این معلوم نیست که آیا آقای خلیل‌زاد در این لویه جرگه سهم خواهد گرفت یا خیر؟

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیروز جمعه در سخنرانی به اعضای نو ولسی جرگه گفت که اعضای این جرگه باید در پروسه جاری صلح با طالبان داخل شوند.

اعضای ولسی جرگه در لویه جرگه مشورتی صلح اشتراک خواهند کرد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG