لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

مخالفت طالبان با تطبیق واکسین پولیو و نگرانی‌ها از افزایش واقعات مثبت آن


کمپاین تطبیق واکسین پولیو در ولایت کندهار. December 21, 2017
کمپاین تطبیق واکسین پولیو در ولایت کندهار. December 21, 2017

پس از ثبت ۹ واقعه مثبت پولیو در مناطق ناامن افغانستان حالا وزارت صحت عامه می‌گوید، اگر مخالفین مسلح به تطبیق واکسین پولیو اجازه ندهند ممکن تعداد واقعات آن افزایش یابد.

داکتر هدایت الله ستانکزی مسئول برنامه کمپاین محو پولیو وزارت صحت عامه روز شنبه اول سرطان در صحبت با رادیو آزادی گفت، از ماه اپریل سال روان میلادی تطبیق واکسین پولیو از سوی مخالفین مسلح منع قرار داده شده‌است.

آقای ستانکزی می‌گوید، این وزارت از طریق مراجع مختلف جهانی موسپیدان محل و علمای دینی تلاش می‌کند تا این مشکل را برطرف نماید.

وی گفت: "تقریباً بیش از چهار ماه می‌شود که از سوی مخالفان مسلح دولت در برابر تطبیق واکسین پولیو مانع ایجاد شده این مسئله باعث نگرانی و تشویش ما و جامعه بین‌المللی است و من به حیث مسئول این برنامه از تمام مخالفین می‌خواهم که برنامه پولیو یک برنامه ملی است و مخالفین مسلح در برابر تطبیق این واکسین برای اطفال ممانعت ایجاد نکنند."

به گفته داکتر ستانکزی، متوقف شدن فعالیت صلیب سرخ و سازمان صحی جهان در افغانستان از سوی مخالفین مسلح دولت، کمپاین تطبیق واکسین پولیو را هم بطور غیر مستقیم متأثر ساخته است.

داکتر ستانکزی می‌گوید، برنامه کمپاین واکسین پولیو از سوی وزارت صحت عامه راه اندازی می‌شود و سازمان صحی جهان تنها حمایت مالی و تخنیکی آنرا به دوش دارد.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، از آغاز سال روان میلادی سه واقعه مثبت پولیو در ولایت ارزگان، دو واقعه مثبت در کندهار، سه واقعه مثبت در ولایت هلمند و یک واقعه مثبت پولیو در ولایت کنر ثبت شده‌است.

مسئولان وزارت صحت عامه می‌گویند، پولیو یک بیماری ویروسی و ساری بوده و در هر سن و سال افراد به آن مصاب می‌شوند اما بیشتر کودکان زیر سن ۵ سال در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

کمپاین تطبیق واکسین پولیو در ولایت پکتیا. Sep 30 2018
کمپاین تطبیق واکسین پولیو در ولایت پکتیا. Sep 30 2018

به گفته داکتر ستانکزی، وزارت صحت عامه در جریان یک سال سه کمپاین سرتاسری تطبیق واکسین پولیو و شش کمپاین فرعی را در این کشور راه اندازی می‌کند.

از سوی هم شماری از بزرگان قومی ولایت ارزگان می‌گویند، آنان تلاش می‌کنند تا از طریق گفتگو با مخالفین مسلح مشکل تطبیق واکسین پولیو را حل نمایند.

عبدالباری باور یکتن از بزرگان قومی این ولایت در این باره گفت: "اکثراً مخالفین مسلح در برابر تطبیق کمپاین واکسین پولیو مشکلات ایجاد می‌کنند، ما تلاش می‌کنیم تا برای مردم عام آگهی بدهیم جلسه امروز ما هم به همین خاطر است و ما کوشش می‌کنیم تا زمینه را برای تطبیق واکسین پولیو مساعد سازیم."

با این همه ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با فرستادن پیام به رادیو آزادی می‌گوید، تا زمانی‌که مشکل‌شان با سازمان صحی جهان حل نگردد ممانعت‌شان در برابر تطبیق واکسین پولیو پابرجا خواهد بود.

آقای مجاهد ادعا می‌کند که سازمان صحی جهان از کمپاین واکسین پولیو به نفع دشمنان‌شان استفاده می‌کند اما وی در این باره معلومات بیشتر ارائه نکرد.

XS
SM
MD
LG