لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۴

ستولتنبرگ: روسیه راکت‌های کروز دور بُرد جدید خود را نابود کند


ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

ناتو می‌گوید، روسیه برای نجات یک پیمان دوران جنگ سرد تنها پنج هفته وقت دارد.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در یک نشست خبری در بروکسل مقر این پیمان روز سه‌شنبه، بیست و پنجم جون، به خبرنگاران گفت که، مسکو پیمان نیروهای هسته‌ای میان بُرد (آی ان اف) را با ساختن و استقرار راکت‌های جدید نقض کرده‌است.

او افزود: "ما از روسیه می‌خواهیم که مسئولانه برخورد کند. اما متأسفانه، هیچ نشانه‌ای را از جانب روسیه برای انجام چنین کاری مشاهده نمی‌کنیم. در حقیقت، روسیه به ساختن و استقرار راکت‌های جدید ادامه می‌دهد."

ستولتنبرگ گفت، روسیه باید تا دوم اگست راکت‌های دور بُرد کروز نوع اس اس سی-۸ خود را که، به گفتۀ او پیمان را نقض کرده نابود کند.

او افزود که وزیران دفاع ناتو در آغاز نشست دو روزۀ‌شان امروز چهارشنبه، بیست و ششم جون، تصمیم می‌گیرند که به ادامۀ نقض شدن این پیمان از سوی روسیه چگونه پاسخ دهند.

ستولتنبرگ بیشتر گفت: "پاسخ ما دفاعی، محاسبه شده و همآهنگ خواهد بود. ما کار مشابه به روسیه انجام نمی‌دهیم. قصد نداریم راکت‌های هسته‌ای جدید زمینی را در اروپا مستقر کنیم."

ستولتنبرگ خاطر نشان ساخت که ناتو دنبال آغاز یک مسابقۀ تسلیحاتی دیگر نیست؛ اما به گفتۀ او باید اطمینان حاصل شود که دفع و طرد ناتو با اعتبار و مؤثر باشد.

راکت دور بُرد کروز جدید ساخت روسیه. Jan. 23, 2019
راکت دور بُرد کروز جدید ساخت روسیه. Jan. 23, 2019

واشنگتن و مسکو دخیل بودن در پیمان سال ۱۹۸۷ را اوائل امسال معلق کردند. در ماه فبروری، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده مسکو را به‌خاطر "استقرار یک سیستم راکتی" به نقض پیمان متهم کرد. روسیه اما اتهام‌ها را رد کرده‌است.

این پیمان تولید، آزمایش و استقرار راکت‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را ممنوع کرده است.

این در حالی است که به اساس یک پژوهش تازه تعداد سلاح‌های هسته‌ای در جهان در سال گذشته کاهش یافت. انستیتوت پژوهش بین‌المللی صلح در استکهلم در گزارش ماه جون خود گفته است که، در آغاز سال ۲۰۱۹ روسیه، ایالات متحده و هفت کشور دیگر دارای بیش از ۱۳۸۰۰ سلاح هسته‌ای بودند.

این نهاد گفته است که این شمار در آغاز سال ۲۰۱۸ به بیش از ۱۴۴۰۰ می‌رسید.

در گزارش آمده است که شمار سلاح‌های هسته‌ای عمدتاً به این خاطر کم شده است که روسیه و امریکا نیروهای هسته‌ای خود را با تطبیق پیمان موسوم به "نیو استارت" کاهش داده‌اند.

با این حال، نهاد مستقر در استکهلم گفته است که پیمان سال ۲۰۱۰ هم در سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد مگر این‌که واشنگتن و مسکو آن را تمدید کنند.

XS
SM
MD
LG