لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۲

کمیسیون انتخابات: روند ثبت نام تقویتی فردا در ۳۳ ولایت پایان می‌‌یابد


جریان روند ثبت تقویتی رأی‌دهندگان در ولایت کابل. Kabul, June 11, 2019
جریان روند ثبت تقویتی رأی‌دهندگان در ولایت کابل. Kabul, June 11, 2019

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید با پایان روند ثبت نام تقویتی این کمیسیون روند بررسی، اصلاح برگه‌های ثبت نام رأی‌دهندگان و انتقال این برگه‌ها به ولایات را آغاز می‌کند.

ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی می‌گوید که این برگه‌ها پس از بررسی‌های تخنیکی همراه با مواد حساس و غیر حساس به ولایات فرستاده می‌شوند.

وی می‌گوید: "خواست ما در نخست از شهروندان این است که امروز و فردا ثبت نام کنند زیرا این روند در ۳۳ ولایت دیگر تمدید نمی‌شود به جز از غزنی که مراکز ما در آن پسانتر باز شد و برای همین یک هفته دیگر تمدید شده تا باشندگان آن ثبت نام کنند و اما در دیگر ولایات این روند در هشتم سرطان پایان می‌یابد."

تا کنون در روند ثبت نام تقویتی که در هژدهم جوزا آغاز و بر بنیاد جدول زمان بندی شده تا هشتم سرطان ادامه دارد، ۱۹۴ هزار و ۸۷۰ تن در ۳۳ ولایت ثبت نام کرده‌اند که از این میان، ۶۹ هزار و ۲۸ تن آنان زنان هستند و ۲۹ هزار و ۳۲ تن آن کوچی‌ها هستند.

در غزنی که به گفته آقای سادات مراکز ثبت نام در آن پسانتر آغاز به کار کرده تا کنون ۴۱ هزار تن ثبت نام کرده‌اند.

کمیسیون مستقل انتخابات فهرست رأی دهندگان انتخابات ولسی جرگه را که به گفته این کمیسیون در آن ۸.۸ میلیون تن ثبت نام کرده بودند در انتخابات ریاست جمهوری نیز به کار می‌برد، این کمیسیون انتظار دارد که در روند ثبت نام تقویتی ۲ میلیون تن دیگر ثبت نام کنند.

یکی از محلات ثبت نام تقویتی رأی دهندگان در ولایت کابل. June 11, 2019
یکی از محلات ثبت نام تقویتی رأی دهندگان در ولایت کابل. June 11, 2019

روند ثبت نام تقویتی برای کسانی است که در انتخابات ولسی جرگه از ثبت نام باز مانده بودند، سن قانونی‌شان تا انتخابات ریاست جمهوری تکمیل می‌شود و یا هم از بیرون به کشور باز گشته اند.

کمیسیون مستقل انتخابات برای ثبت نام تقویتی ۴۵۸ مرکز را در ۳۳ ولایت کشور باز کرده بود؛ اما در نخستین روزهای آغاز روند ثبت نام ۵۰ مرکز در سراسر کشور بسته ماندند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که بخاطر تهدید‌های امنیتی، عدم همکاری وزارت معارف و نیز نه رسیدن مواد حساس و غیر حساس نزدیک به ۴۰ مرکز در هلمند، زابل، ارزگان و شماری از ولایات دیگر بسته مانده‌اند.

اکنون شماری از ناظران انتخابات می‌گویند این‌که با بسته شدن این مراکز به راستی چه شمار ثبت نام کنندگان در این روند اشتراک داشته اند روشن نیست زیرا کمیسیون به گفته این ناظران جزئیات کارکردهایش را با نهاد های ناظران در میان نمی‌‌ماند.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفت: "بررسی‌های ما نشان می‌دهند که برخی از فیصله‌ها باید بی‌درنگ به سر رسد، هفته گذشته حداقل انتظار داشتیم که در پیوند پلان عملیاتی و بحث بودجه که هنوز موقف حکومت و جامعه جهانی در قبال آن روشن نیست با ما معلومات شریک ساخته شود، فهرست ثبت نام کنندگان موضوع دیگر است که باید وضاحت دهد که باز بحث خیالی بودن در میان نه آید."

آقای رشید می‌گوید، این‌که کمیسیون مستقل انتخابات چه راهکارهایی را در انتخابات پیشرو برای شفافیت این روند در نظر دارد تاکنون به گونه روشن در آن باره تصمیم‌اش را با نهادهای ناظر شریک نه ساخته است.

XS
SM
MD
LG