لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

تأخیر در پیش‌برد برنامه عملیاتی انتخابات چه تاثیر بالای انتخابات آینده دارد؟


آرشیف/ تصویر از انتخابات ولسی در کابل
آرشیف/ تصویر از انتخابات ولسی در کابل

نهادهای ناظر انتخابات می‌گویند با تأخیر که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات در پیش برد برنامه عملیاتی انتخابات پدید آمده برگزاری این روند در صد روز آینده ناممکن به نظر می‌رسد.

صد روز دیگر تا برگزاری روند انتخابات در افغانستان، روندی که اما برگزاری آن در ششم میزان نیز حالا با شک و تردیدهای به همراه است.

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید بی برنامه‌گی‌ها، عدم یک دیدگاه واحد در میان اعضای این کمیسیون و نداشتن اراده کامل برای برگزاری این روند سبب شده‌است تا پلان عملیاتی به وقت و زمان آن عملی نشود.

به گفته وی این تأخیرها به برگزاری انتخابات در ششم میزان نیز تاثیرگذار بوده می‌تواند.

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا
یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا

"متاسفانه آنچه که انتظار می‌رفت در انتخابات بعدی ما شاهد پیشرفت‌های باشیم اما هنوز وضعیتی که مناسب به عاری از تقلب، فساد و دور از جنجال‌های انتخاباتی باشد به نظر نمی‌رسد که ما به هدف خود کامیاب شده باشیم و اگر این وضعیت ادامه یابد و بی پروا عمل کنیم، انتظاری برای انتخابات در ششم میزان نیز نباید داشت."

به گفته آقای رشید کمیسیون مستقل انتخابات هنوز برای به کار بستن سیستم بایومتریک در انتخابات ریاست جمهوری که یک پروسه زمانگیر است تصمیم‌اش را روشن نه ساخته است.

وی می‌گوید که روند ثبت نام تقویتی هنوز ادامه دارد و فهرست نُه میلیونی ثبت نام کننده‌گان که به گفته او خلاهای قانونی در آن وجود دارد هنوز تصفیه نشده‌است.

از سوی دیگر این ناظر انتخابات می‌گوید، کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون مشخص نکرده‌است که چه شمار مراکز رای دهی را در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باز می‌کند، تشکیلات کدری این کمیسیون نا تکمیل و از گماشتن صدهزار کارمندان موقت آن به گفته آقای رشید هنوز خبری نیست.

فیفا می‌گوید در شماری از ولایات هنوز دفترهای ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات از سوی سرپرستان اداره می‌شوند، و این کمیسیون تا کنون موفق نشده که انتقالات‌اش را به ولایات به گونه درست آن عملی سازد.

سر درگمی‌های بودجوی این روند معضل دیگری است که نهادهای ناظر از آن انتقاد می‌کنند.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید به گونه کامل برای برگزاری انتخابات آماده‌گی گرفته‌است.

حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشای این کمیسیون به رادیو آزادی می‌گوید ثبت نام‌ رأی دهنده‌گان ادامه دارد و تا کنون ۶۰ هزار تن در این روند ثبت نام کرده‌اند.

او گفت: "ما از لحاظ تخنیکی در تقسیم اوقات برای تطبیق آن کاملاً آماده‌گی داریم، برای برگزاری این روند در ششم میزان تدارکات ملی و بین المللی که در تمامی بخش‌ها نیاز بر آن محسوس بوده تکمیل شده و ما همین‌گونه گام‌به‌گام به پیش می‌رویم و کارهای ما به گونه نورمال به پیش می‌رود، بحث‌های ما با کمپنی که باید اپلیکشن جدید را به‌خاطر شفافیت این روند خریداری کنیم ادامه دارد و روی آن نیز کار شده‌است."

کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌است که کار برگزاری انتخابات بربنیاد جدول زمانی این کمیسیون پیش می‌رود و در این روند در کنار به کار بستن سیستم بایو متریک، از سیستم تازه تکنالوژی نیز استفاده خواهد شد، اما از آن نام نمی‌برد.

این کمیسیون می‌گوید از پنج مرحله‌یی که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته شده بود، دو مرحله آن که ثبت نام‌های رأی دهنده‌گان و انتقال مواد حساس و غیر حساس است در حال تکمیل شدن است.

XS
SM
MD
LG