لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۳

واکنش‌ها به دنبال عملیات نیروهای افغان و تلفات ملکی در میدان وردک


آرشیف، بخشی از عملیات نیروهای افغان
آرشیف، بخشی از عملیات نیروهای افغان

درگیری‌های همزمان با تلاش‌های صلح همچنان از غیر نظامیان قربانی می‌گیرد.

عملیات اخیر نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی جغتوی میدان وردک واکنش‌های به دنبال داشته است.

یک منبع حکومتی در صحبت با رادیو آزادی پذیرفت که در عملیات شنبه شب چهار غیر نظامی هم جان باخته اند.

قبل ازاین حکومت در بارۀ تلفات ملکی در این عملیات چیزی نگفته بود.

محب‌الله شریف‌زی سخنگوی والی میدان وردک به رادیو آزادی گفته بود در این حمله ۲۰ نفر از افراد قطعه سرخ طالبان که در عملیات مهم سهم داشتند، کشته شده‌اند.

در ویدیوهای نشر شده از این درگیری در شبکه‌های اجتماعی کشته شدن غیر نظامیان ادعا شده‌است.

شریف‌الله هوتک عضو شورای ولایتی میدان وردک روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که در این حمله ۱۴ غیر نظامی کشته شده‌اند.

آقای هوتک می‌افزاید: "ما شهید شدن غیر نظامیان را تأیید می‌کنیم. ۱۴ نفر از غیر نظامیان شهید شده‌اند که چهار نفر آن‌ها با هم برادر اند."

با اینکه دولت افغانستان و مخالفین مسلح از سوی سازمان‌های حقوق بشر، گروه‌های صلح‌جو و ملل‌متحد به مصونیت جان و مال غیر نظامیان ترغیب شده‌اند، ولی تلفات ملکی متوقف نشده‌است.

بسم‌الله وطندوست سخنگوی حرکت مردمی صلح
بسم‌الله وطندوست سخنگوی حرکت مردمی صلح

بسم‌الله وطندوست سخنگوی حرکت مردمی صلح شب گذشته به ارتباط واقعه اخیر جغتو به رادیو آزادی گفت که زور آزمایی اطراف جنگ از غیر نظامیان قربانی می‌گیرد.

آقای وطندوست می‌گوید: "هر جانبیکه به غیر نظامیان تجاوز می‌کند چه طالبان باشد یا دولت افغانستان یا امریکا هر کسی که باشد قابل نکوهش است و ما محکوم‌اش می‌کنیم. حکومت افغانستان هم زورآزمایی می‌کند، عملیات شبانه انجام می‌دهد و بمباردمان می‌کند. طالبان هم با انجام حملات انتحاری، ماین‌گذاری و انفجارها زور آزمایی می‌کنند."

یوناما یا دفتر هیئت معاونت ملل‌متحد در افغانستان در گزارش اخیر خود گفت که در چهار ماه اول سال جاری میلادی ۱۸۰۰ غیر نظامی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

تادامیچی یاماماتو نماینده خاص ملل‌متحد در سخنرانی ماه گذشته خود به شورای امنیت با تذکر از خطر متوجه از سوی طالبان به غیر نظامیان در بارۀ چگونگی عملیات نیروهای دولتی که زنده‌گی غیر نظامیان را با خطر مواجه می‌سازد نیز ابراز نگرانی کرد.

هرچند حکومت افغانستان هنوز در بارۀ عملیات اخیر خود در ولسوالی جغتو وضاحت نداده‌است، ولی در همچو موارد قبلی گفته است که مخالفین مسلح از غیر نظامیان چون سپر استفاده می‌کنند.

جنرال متقاعد عتیق‌الله امرخیل
جنرال متقاعد عتیق‌الله امرخیل

جنرال متقاعد عتیق‌الله امرخیل می‌گوید که نظامیان افغان در انتخاب اهداف و اجرای عملیات باید بیشتر دقت کنند.

آقای امرخیل افزود: "جاییکه اهداف نسبتاً کوچک وجود داشته باشد بمباران نمی‌شود حتی توسط هاوان نیز هدف قرار نمی‌گیرد. آن‌ها برای دو نفر نیز قریه را ویران می‌کنند و هدف را نیز اشتباه می‌گیرند چون معلومات کشفی و استخباراتی آن‌ها ضعیف است."

طالبان می‌گویند که در ولسوالی جغتو صرف غیر نظامیان کشته و زخمی شده‌اند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در اعلامیۀ شام دیروز خود اتهام وارد کرد که نیروهای دولتی همزمان با تلاش‌های صلح، تعهد مصونیت غیر نظامیان را نیز نقض کرد.

طالبان دولت را در حالی به کشتار غیر نظامیان متهم می‌سازد که در حملات انفجاری و گروهی اخیر آن‌ها در بادغیس، غزنی و کابل ده‌ها نفر از غیر نظامیان کشته و زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG