لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

مرجع صالح جهت رسیدگی به دوسیه‌های کمیشنران سابق کمیسیون‌های انتخاباتی مشخص شد


کمیشنران سابق کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
کمیشنران سابق کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

در حدود شش ماه از برکناری کمیشنران پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی و معرفی آنان به نهادهای عدلی و قضایی می‌گذرد، اما نهادهای قضایی تاکنون نتوانسته اند فیصله نهایی شان را در این زمینه اعلام کنند.

در آخرین اقدام هم بر بنیاد گفته های لوی سارنوالی افغانستان دوسیه های این کمیشنران برای فیصله نهایی به مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری فرستاده شده‌اند.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان به روز یکشنبه ۳۰ سرطان در مورد به رادیو آزادی گفت:‌ "مواردی که از سوی محکمه هدایت داده شده بود، آن نیز از سوی هیئت مؤظف تکمیل و دوسیه دوباره به محکمه مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری برای فیصله شرعی و قانونی فرستاده شده است."

لوی سارنوالی سه ماه پیش دوسیه‌های اتهام به فساد، تقلب و تخلف کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی را برای فیصله نهایی به ستره محکمه فرستاد؛ اما ستره محکمه با گذشت دو ماه به علت روشن نبودن صلاحیت‌هایش در این مورد خاص نتوانست فیصلۀ صادر کند و آنرا دوباره به لوی سارنوالی مسترد کرد.

اکنون که این دوسیه‌ها به آدرس مشخص تری تحویل داده شده‌اند شماری از نامزدان معترض انتخابات ولسی جرگه می‌گویند این کمیشنران در فسادهای میلیونی دست دارند و اگر ستره محکمه در فیصله‌اش برای آنان مجازات عادلانه را در نظر نه گیرد جنازه عدالت را نیز باید خواند.

دیوه نیازی یکی از این معترضان گفت: "این کمینشران باید به جزای‌شان برسند و این موضوع نباید ساده گرفته شود، زیران این‌ها یک پروسه ملی را به سطح جهان بدنام کردند، به میلیون‌ها پول پیدا کردند، ترس ما این است که به نهادها پول بدهند و برائت گیرند."

از سوی هم تأخیر در فیصله ستره محکمه و دست به دست شدن این دوسیه‌ها در شش ماه گذشته انتقادها و نگرانی‌هایی را از سوی ناظران انتخابات به همراه شده است.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید با این گونه تأخیرها در نهایی سازی دوسیه های این کمیشنران از سوی باور مردم را به نهادهای عدلی و قضایی از میان می‌برد و از سوی هم کسانی‌که در تلاش تقلب و فساد در انتخابات آینده هستند بیشتر برای انجام این کار روحیه می‌گیرند.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

آقای رشید می‌گوید: "ما خواستار این هستیم که این پروسه هر چه زودتر تکمیل گردد، زیرا از یک‌سو باور مردم را نسبت به این پروسه از میان می‌برد و از سوی دیگر روحیه تقلب را باز ایجاد می‌کند و اگر چنین باشد دگر نباید انتظار یک پروسه شفاف را داشت، باز هم همان تقلب‌ها تکرار خواهند شد زیرا دیگر باوری به تأمین عدالت وجود نمی‌داشته باشد."

پیش از این لوی سارنوالی در حدود دو ماه پیش دوسیه های ۴۹۵ تن را به شمول دوازده کمیشنر کمیسیون‌های انتخاباتی، رئیس پیشین دارالانشا و رئیس تنکالوژی معلوماتی کمیسیون مستقل انتخابات در پیوند با فساد و تخلف‌های انتخاباتی به ستره محکمه فرستاد که پس از مسترد شدن از سوی ستره محکمه حالا این دوسیه‌ها منتظر فیصله نهایی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری است.

خواستیم در این باره با سخنگوی ستره محکمه، مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری و نیز کمیشنران سبک دوش شده کمیسیون‌های انتخاباتی به تماس شویم اما هیچ کدام آنان حاضر به گفتگو با رادیو آزادی نشدند.

XS
SM
MD
LG