لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

واکنش حکومت افغانستان در پیوند به اظهارات اخیر دونالد ترمپ


ارگ
ارگ

سخنان اخیر دونالد ترمپ در باره افغانستان واکنش تند کابل را برانگیخته است.

در یک اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان به روز سه‌شنبه اول اسد آمده است که با در نظرداشت روابط همه جانبه میان دو دولت همکار، افغانستان از مجراهای دیپلوماتیک و دولتی خواهان صراحت و توضیحات از جانب واشنگتن در مورد گفته‌های رئیس جمهور ترمپ است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به روز دوشنبه ۳۱ سرطان در دیدارش با صدراعظم پاکستان گفت که کشورش می‌تواند در جنگ افغانستان در یک هفته پیروز شود اما او نمی‌خواهد که برای برنده شدن در این جنگ ده میلیون تن را بکشد و نقشه افغانستان را از روی جهان پاک کند.

ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این گفته‌ها می‌گوید که ملت افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه تعیین سرنوشت خویش را نداده است و نخواهد داد.

در اعلامیه ریاست جمهوری آمده‌است که افغانستان با صلابت و عظمت در صحنه سیاست دنیا باقی خواهد ماند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا حین مصافحه با عمران خان صدراعظم پاکستان در قصر سفید
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا حین مصافحه با عمران خان صدراعظم پاکستان در قصر سفید

اعلامیه می‌افزاید که شراکت و همکاری حکومت افغانستان با جهان و بخصوص با ایالات متحده امریکا بر مبنای منافع متقابل و احترام متقابل است.

ریاست جمهوری گفته است که از همکاری امریکا برای آوردن صلح حمایت می‌کند، اما سرنوشت اساسی این کشور در جلسات سران دول خارجی بدون حضور زعامت افغان‌ها تعیین شده نمی‌تواند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در بخشی از گفته هایش اشاره کرده است که پایان صلح آمیز جنگ افغانستان، می‌تواند از کشته شدن میلیون‌ها نفر جلوگیری کند.

آقای ترمپ دیروز دوشنبه پس از ملاقات با عمران خان صدراعظم پاکستان به رسانه ها گفت: " اگر ما بخواهیم در افغانستان چنین بجنگیم که برنده شویم، گفته می‌توانم که در یک هفته موفق می‌شویم. من نمی‌خواهم که ده‌ها میلیون نفر کشته شوند. من برای افغانستان برنامه‌ها دارم. اگر بخواهم این جنگ را برنده شوم، افغانستان از نقشۀ جهان پاک خواهد شد و محو می‌گردد. آن هم در ده روز. من نمی‌خواهم این کار را کنم و نمی‌خواهم به این راه بروم."

در همین حال زلمی خلیل‌­زاد نماینده ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان نیز با سفرش به کابل دور تازه مأموریت‌اش را به افغانستان و منطقه آغاز کرده است.

با این همه سفر عمران خان صدراعظم پاکستان به امریکا نیز بخشی از تلاش‌ها برای پروسه صلح افغانستان گفته شده‌است که واشنکتن می‌خواهد در این زمینه حمایت پاکستان را به دست آورد، کشوری که همواره از سوی افغانستان به حمایت از طالبان متهم شده‌است.

اما پاکستان مکرراً این ادعای حکومت افغانستان را رد کرده و بر همکاری هایش در روند صلح افغانستان تأکید نموده است.

XS
SM
MD
LG