لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

خواست کمیسیون شکایات از نامزدان ریاست جمهوری در مورد کمپاین‌های انتخاباتی


بنر کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان
بنر کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید که تیم‌های نامزدان ریاست‌جمهوری باید راه‌کار و اصول دورۀ کمپاین‌های انتخاباتی را مراعات کنند.

مسئولان این کمیسیون می‌گویند که به اساس قانون انتخابات، کمپاین‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سر از روز یک‌شنبه آغاز می‌گردد.

پس از روز یک‌شنبه که در جریان دو ماه آینده سرنوشت افغانستان در آن تعیین می‌گردد، برای ۱۸ کاندید ریاست جمهوری و تیم‌های انتخاباتی یک زمان بسیار مهم پنداشته می‌شود.

محمد قاسم الیاسی سخنگو و منشی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
محمد قاسم الیاسی سخنگو و منشی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

محمد قاسم الیاسی سخنگو و منشی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان روز پنجشنبه «۰۳ اسد ۱۳۹۸» در یک نشست خبری گفت، راه اندازی کمپاین‌ها از سوی کاندیدان ریاست جمهوری و تیم‌های انتخاباتی‌شان در این محلات ممنوع می‌باشد.

آقای الیاسی می‌افزاید: "ممنوعیت تبلیغاتی جمعی در معابر عمومی، ممنوعیت تخریب تبلیغات دیگران‌، ممنوعیت مزاحمت و برهم زدن جلسات دیگران، ممنوعیت ترس دیگران، ممنوعیت رأی‌دهند‌ه‌گان برای اعمال غیر قانونی، ممنوعیت تبلیغات در مکان‌های نظامی، ممنوعیت دریافت کمک‌های خارجی برای تبلیغات، ممنوعیت اصل کمک‌ها، دادن هدایا بدون اطلاع کمیسیون انتخابات، ممنوعیت کمک‌های مالی مقامات دولتی به احزاب و کاندیدان."

بر بنیاد فقرۀ اول مادۀ ۷۷ قانون انتخابات، زمان برای کمپاین‌های انتخابات ریاست جمهوری دو ماه تعیین گردیده‌است.

۴۸ ساعت قبل از انتخابات ریاست جمهوری، دورۀ سکوت آغاز گردیده و هر گونه کمپاین در این مدت تخطی شمرده می‌شود.

این در حالی است که شماری از کاندیدان ریاست جمهوری و تیم‌های انتخاباتی کمپاین‌های قبل از وقت را آغاز کرده بودند.

اما کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید که به اساس گزارش‌های رسانه‌ها و شکایات ثبت شده از سوی برخی تیم‌های انتخاباتی برای این کاندیدان توصیه صورت گرفته است.

از سوی دیگر شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی تأکید می‌کنند که کمیسیون‌های انتخاباتی، نامزدان، مردم عام و رسانه‌ها حین کمپاین‌ها باید شکایت‌های مستند را از تخطی‌های صورت گرفته ثبت کنند.

یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا

این نهاد ها کمپاین‌های قبل از وقت را تخطی آشکار از قانون دانسته و تأکید می‌کنند که تنها توصیه کردن از سوی این کمیسیون به آنان کافی نیست.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا می‌گوید که کمیسیون‌های انتخاباتی برای برگزاری انتخابات شفاف باید قانون را تطبیق نماید.

آقای رشید می‌افزاید: "نیاز است تا کمیسیون‌ها این بحث را با جدیت و قاطعیت تعقیب کنند، از صلاحیت‌های شان کار گیرند، تحت تأثیر کاندیدان قرار نگیرند و موقف مستقل داشته باشند، قانون را تطبیق کنند، مردم را برای یک انتخابات شفاف قانع سازند که آن‌ها قانون را به گونۀ کامل آن تطبیق می‌کنند."

در این حال کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید که برای به‌دست آوردن و رسید‌گی به شکایت‌های ثبت شده از سوی مردم و گزارشات رسانه‌ها در مورد مبارزات انتخاباتی آماد‌گی کامل دارد.

XS
SM
MD
LG