لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

خلیل‌زاد پس از دیدار با مقامات پاکستانی امروز با طالبان می‌بیند


آرشیف، زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌گان طالبان در یکی از نشست‌ها در قطر، ۲۶ فبروری ۲۰۱۹
آرشیف، زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌گان طالبان در یکی از نشست‌ها در قطر، ۲۶ فبروری ۲۰۱۹

نماینده خاص وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان، بعد از ملاقات با مقامات پاکستانی، در شهر دوحه با نماینده‌گان طالبان دیدار می‌کند.

قبل از این گفتگو ها که امروز برگزار خواهد شد، زلمی خلیل‌زاد روز چهارشنبه «۰۹ اسد ۱۳۹۸» در یک مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آزادی گفت، در این سفرش در زمینه صلح افغانستان خیلی پیشرفت شده‌است.

آقای خلیل‌زاد افزود: "من تقریباً ۱۰ روز در کابل بودم و این یک سفر بسیار خوب بود. بعد از گرفتن این وظیفه (نماینده خاص وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان) این موفق‌ترین سفرم به کابل بوده‌است."

​در همین‌حال، یک مقام ارشد طالبان که از افشای نامش خودداری کرد به رادیو آزادی گفت، در هشتمین دور گفتگو ها با هیئت امریکایی ۱۹ نماینده این گروه اشتراک خواهند کرد.

آقای خلیل‌زاد در ماه سپتمبر سال گذشته میلادی به‌حیث نماینده خاص وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان تعیین شد و تا اکنون هفت دور گفتگوها را با نماینده‌گان طالبان در شهر دوحه انجام داده‌است.

زلمی خلیل‌زاد می‌گوید، در مورد گام‌های بعدی در پروسه صلح با حکومت افغانستان به توافق رسیده‌است.

افغانستان همواره پاکستان را به مساعدت با طالبان مسلح متهم کرده‌است، اما آقای خلیل‌زاد می‌گوید، اکنون در سیاست اسلام‌آباد در قبال کابل تغییر مثبت مشاهده می‌شود.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان حین یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان حین یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی

وی افزود: "من در سیاست پاکستان تغییر مثبت می‌بینم که می‌خواهند در این پروسه کمک کنند. گرچه ما می‌خواهیم پاکستان گام‌های بیشتر بردارد، اما من در چند ماه گذشته، یک تغییر مثبت را می‌بینم."

طالبان در دورهای گذشتۀ گفتگوها با هیئت امریکایی، روی خروج نیروهای خارجی از افغانستان تأکید کرده‌اند.

روز دوشنبه هفتۀ جاری مایک پامپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا در واشنگتن گفت، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان تا ماه نوامبر سال آینده میلادی کاهش خواهد یافت، اما رسانه‌های امریکایی می‌گویند مسئله خروج همۀ نیروهای خارجی از افغانستان با گفتگوها و توافق صلح با طالبان ارتباط دارد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به آژانس خبری رویترز گفته است، آن‌ها مشورت با رهبران‌شان را تکمیل کرده‌اند و منتظر زلمی خلیل‌زاد اند.

این در حالیست که آقای خلیل‌زاد از طریق تویتر نوشته است، اگر طالبان مسایل مربوط به خود را تمام کنند، هیئت به رهبری وی نیز کارها را تمام کرده، توافقی را نهایی خواهند ساخت که تا اکنون روی آن کار شده‌است.

XS
SM
MD
LG