لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

زلمی خلیل‌زاد و شاه محمود قریشی روی مذاکرات صلح افغانستان گفتگو کردند


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان (راست) حین ملاقات با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در اسلام آباد. April 5, 2019
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان (راست) حین ملاقات با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در اسلام آباد. April 5, 2019

وزیرخارجۀ پاکستان می‌گوید گفتگوهای بین‌الافغانی برای صلح، ثبات و انکشاف مداوم در این کشور مهم است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان روز پنج‌شنبه با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان ملاقات کرد.

اعلامیه وزارت خارجۀ پاکستان گفت که آقای خلیل‌زاد در بارۀ دور گذشته گفتگو با طالبان در قطر صحبت کرد.

جانبین توافق کردند که گفتگوی بین‌الافغانی میان طالبان و حکومت افغانستان برای صلح و ثبات افغانستان مهم است.

شاه محمود قریشی در پیام تویتر خود ملاقات با آقای خلیل‌زاد را مثمر خوانده تأکید کرد که پاکستان به حمایت از پروسه صلح افغانستان متعهد است.

از سوی دیگر رسانه‌های پاکستان از قول منابع دیپلوماتیک گزارش داده‌اند که آقای خلیل‌زاد قبل از سفر به قطر در اسلام آباد توقف کرد تا از مقامات این کشور بخواهد که طالبان را به گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان ترغیب کنند.

افغانستان همواره اتهام وارد کرده‌است که پاکستان به سران طالبان در خاک خود پناه داده‌ ولی آقای خلیل‌زاد می‌گوید که سیاست اسلام آباد اکنون تغییر کرده‌است.

او روز چهارشنبه هنگام عزیمت به سوی اسلام آباد در کابل به رادیو آزادی گفت که هر چند پاکستان باید برای صلح در افغانستان تلاش‌های بیشتر انجام دهد ولی وی یک تغییر مثبت در سیاست پاکستان می‌بیند.

خلیل‌زاد: عدم اعتماد بزرگترین مانع صلح
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:37 0:00

آقای خلیل‌زاد بازدید اخیر خود از افغانستان را که ده روز در این کشور باقی ماند موفق ترین بازدید مأموریتش برای صلح عنوان کرد.

هر چند هنوز معلوم نیست که دور هشتم گفتگو میان مقامات امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد و طالبان چند روز دوام خواهد کرد ولی او ابراز امیدواری کرده‌است که در این دور گفتگوها توافق صلح امضا شود.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر نیز در اظهارات خود به برخی رسانه‌ها ابراز امیدواری کرده‌است که در هفته آینده به یک توافق پایان جنگ با جانب امریکایی دست یابند.

طالبان که تاکنون هفت دور گفتگو با مقامات امریکایی داشته‌اند از آتش‌بس و مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان خودداری کرده‌اند.

آن‌ها می‌گویند که بعد از توافق با امریکا با همۀ جوانب سیاسی افغانستان به شمول حکومت گفتگو می‌کنند.

حکومت افغانستان روز چهارشنبه تشکیل یک هیئت پانزده نفری برای گفتگو با طالبان را اعلان کرد.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گویند نشست گفتگوی بین‌الافغانی در اوسلو پایتخت ناروی دایر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG