لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

فهرست نام‌های ۱۱ عضو هیئت مذاکره کننده صلح حکومت افغانستان


نشست قبلی گفتگوهای بین‌الافغانی صلح در دوحه، ۰۷ جولای ۲۰۱۹
نشست قبلی گفتگوهای بین‌الافغانی صلح در دوحه، ۰۷ جولای ۲۰۱۹

رادیو آزادی به نام‌های ۱۱ عضو هیئت ۱۵ نفری صلح حکومت افغانستان دست یافته است.

در این فهرست نام‌های دو زن نیز گنجانیده شده‌است.

سه منبع باوری که خواستند نام‌های شان گرفته نشوند به روز پنجشنبه «۰۹ اسد ۱۳۹۸» به رادیو آزادی می‌گویند که حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح و شاه گل رضایی عضو ولسی جرگه شامل این لیست هستند.

این منابع می‌گویند که این فهرست به زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نیز سپرده شده‌است.

زلمی خلیل‌زاد حین یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی
زلمی خلیل‌زاد حین یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی

برعلاوه این دو زن، نام‌های؛

  • عبدالحکیم منیب؛
  • محمد ناطقی؛
  • نادر نادری؛
  • حاجی دین محمد؛
  • حفیظ منصور؛
  • عالم خلیلی؛
  • عطاالله لودین؛
  • انوارالحق احدی و؛
  • باتور دوستم؛

نیز درج این فهرست می‌باشند.

هنوز در مورد چهار عضو دیگری این هیئت معلوماتی به رادیو آزادی نرسیده‌است، اما بر بنیاد گفته‌های منابع این چهار تن از میان کسانی هستند که در نشست بین‌الافغانی در قطر شرکت کرده بودند.

در این حال، عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، هیئت تعیین شده برای گفتگوهای بین‌الافغانی فرا گیر و توانا است و می‌تواند که مذاکرات را با طالبان به خوبی به پیش ببرد.

عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان
عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان

آقای اوچقون می‌افزاید: "با توجه به تجارب گذشته این بار لیستی را آماده کرده‌اند که گفته می‌شود همه‌شمول، فرا گیر و متشکل از شخصیت‌های مهم دولتی و غیر دولتی و قابل هضم برای جانب مقابل نیز است."

هرچند بر بنیاد اعلامیه وزارت دولت در امور صلح فهرست هیئت ۱۵ نفری گفتگو کننده‌گان با طالبان نهایی شده‌است، اما حکومت افغانستان هنوز هم پس از گذشت ۲۰ ساعت نام‌های این هیئت را نشر نکرده‌است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روز چهارشنبه افغانستان را به قصد قطر ترک کرد و در حساب تویترش نوشت که وقفه کوتاه در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان نیز خواهد داشت.

هرچند تا هنوز مشخص نیست که دور هشتم گفتگوها میان مقامات امریکایی و طالبان چند روز ادامه خواهد یافت، اما آقای خلیل‌زاد امیدوار است که در این دور به یک توافق نهایی با طالبان دست یابند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز به برخی از رسانه‌ها گفته است، آنان توقع دارند که در هفته پیشرو توافق‌نامه پایان جنگ در افغانستان را با مقامات امریکایی به امضا رسانند.

زلمی خلیل‌زاد در این دور سفرش به افغانستان نزدیک به ۱۰ روز را در کابل سپری کرد و ساعتی پیش از رفتنش از کابل در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت، سفرش بسیار پر دستآورد بوده‌است.

آقای خلیل‌زاد افزوده است: "سفر بسیار خوب بود و حتی موفق‌ترین سفر من به کابل پس از تعیین شدنم در این وظیفه بوده است. ما با حکومت افغانستان در باره قدم‌های بعدی و در مورد موافقه با طالبان و صلح به یک موافقه رسیده‌ایم."

طالبان پیش از این گفته اند که پس از اعلام زمان بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان با تمام جهت‌های سیاسی افغان به شمول حکومت این کشور منحیث یکی از جهت‌ها نه حکومت، گفتگو خواهند کرد.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که مذاکرات بین‌الافغانی در اوسلو پایتخت ناروی صورت خواهد گرفت و توقع می‌رود که بالاخره افغان‌ها پس از ۴۰ سال جنگ به صلح دایمی دست یابند.

XS
SM
MD
LG