لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۳

خواست امریکا از هند و پاکستان در مورد کشمیر


نیروهای هندی در منطقه جمو در کشمیر تحت اداره هند
نیروهای هندی در منطقه جمو در کشمیر تحت اداره هند

در حالیکه منازعه بین هند و پاکستان در مورد کشمیر افزایش یافته، امریکا خواستار خویشتن‌داری و آرامش بین این دو کشور همسایۀ دارای اسلحه اتمی شده‌است.

آژانس خبری رویترز به نقل از یک اعلامیه سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا می‌نویسد که در آن گفته شده‌است، امریکا به حمایت از گفتگوهای مستقیم بین هند و پاکستان در مورد کشمیر و سایر موضوعات مورد منازعه ادامه می‌دهد.

این اعلامیه همزمان با مسافرت پنج روزه‌ای الیس ولز سرپرست معاونیت وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی به پاکستان صادر شده‌است.

الیس ولز در مورد پروسۀ صلح افغانستان با مقامات پاکستان گفتگو می‌کند. انتظار می‌رود که خانم ولز مسئله کشمیر را نیز با مقامات پاکستان مطرح کند.

آرشیف، دیدار قبلی الیس ولز سرپرست معاونیت وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی با قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان، ۰۳ جولای ۲۰۱۹
آرشیف، دیدار قبلی الیس ولز سرپرست معاونیت وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی با قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان، ۰۳ جولای ۲۰۱۹

الیس ولز بعد از ختم این ملاقات‌هایش در پاکستان به کشورهای هند و سریلانکا نیز سفر خواهد کرد.

این در حالیست که عمران خان صدراعظم پاکستان تعهد کرده است که با استفاده از همۀ شیوه‌های ممکن هند را مجبور خواهد ساخت که تصمیم در مورد "وضعیت خاص" کشمیر تحت اداره آن کشور را لغو کند.

شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان نیز دیروز (چهارشنبه هفتم اگست) از طریق تلویزیون آن کشور گفت، سفیر این کشور از دهلی را فرا خوانده و سفیر هند را دوباره به آن کشور خواهند فرستاد.

همزمان با این اظهارات آقای قریشی، اسلام‌آباد در یک اعلامیه گفته است که به مثابه بخشی از کاهش روابط دیپلوماتیک با هند، تجارت با آن کشور را به حالت تعلیق قرار داده و این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد مطرح خواهد ساخت.

حکومت پاکستان همچنان از دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا خواسته است که برای حل بحران طولانی کشمیر بین هند و پاکستان میانجیگری کند.

تنش‌ها بین اسلام‌آباد و دهلی جدید بعد از آن افزایش یافت که حکومت هند "وضعیت خاص" کشمیر تحت اداره این کشور را لغو نمود و هزاران نظامی اضافی را به آن منطقه اعزام کرد.

نیروهای امنیتی در منطقه جمو در کشمیر تحت اداره هند
نیروهای امنیتی در منطقه جمو در کشمیر تحت اداره هند

آژانس خبری فرانس پرس امروز گزارش داده است که حدود ۵۶۰ تن در جریان عملیات شب گذشته نیروهای هند در منطقه کشمیر تحت اداره آن کشور دستگیر شده‌اند که استادان پوهنتون‌ها، تجار، سرمایه‌داران و فعالان کشمیر در آن‌ها شامل اند.

هند به سیاحان نیز دستور داده است تا از کشمیر تحت اداره این کشور خارج شوند، خدمات تیلیفون و انترنت نیز در آن منطقه به حالت تعلیق قرار داده شده‌است.

ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند که لغو شد به ایالات جمو و کشمیر هند حق داشتن قانون اساسی و خودمختاری را داده بود و هندی‌های خارج از آن منطقه را از داشتن اقامت دایمی، خریداری زمین، داشتن وظایف دولتی، تحصیل و سکالرشیپ در آن منطقه منع می‌کرد.

XS
SM
MD
LG