لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

وزارت داخله: طالبان در عید آتش‌بس نه، ۱۳ تهدید را پلان کرده بودند


شماری از طالبان در ننگرهار هنگام آتش‌بس
شماری از طالبان در ننگرهار هنگام آتش‌بس

وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید، آرامش نسبی در دو روز اول عید قربان نتیجۀ دفع حملات شورشیان طالبان از سوی نیروهای امنیتی افغان است.

این وزارت همچنان گزارش‌های را رد کرد که گویا طالبان در روز های عید آتش‌بس غیر رسمی اعلان کرده‌اند.

در حملات مرگبار انتحاری و دسته جمعی طالبان از بهار امسال به این‌سو، صدها غیر نظامی و نیرو های امنیتی و دفاعی افغان کشته و زخمی شده‌اند.

نُصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان شام دیروز به رادیو آزادی گفت، نیروهای افغان تا پایان روز های عید و پس از آن هم به تأمین امنیت کشور متعهد است.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان حین یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان
نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان حین یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان

آقای رحیمی افزود: "این‌که گفته می‌شود، گویا آتش‌بس در روز های عید به‌گونۀ غیر مستقیم توسط گروه تروریستی طالبان اعلام شده، اساس ندارد. دشمن در روز های عید همواره تلاش کرده که علیه مردم افغانستان و نیرو های امنیتی افغان حملات را داشته باشند. اطمینان ما به شما و از طریق شما به مردم افغانستان این است که نیرو های امنیتی با قوای دفاعی و کشفی و استخباراتی افغانستان در روز های عید از تمام امکانات دست داشته به‌خاطر تأمین امنیت هرچه بهتر و خوب‌تر هموطنان عزیز ما تلاش می‌کنند."

آقای رحیمی افزود، در دو روز گذشته ۱۳ تهدید متوجه مردم شهر کابل و ولایات افغانستان بود که همۀ آن دفع شده‌اند.

هرچند طالبان مسلح اعلام رسمی در مورد آتش‌بس در روزهای عید نداشتند، اما ملا هبت‌الله رهبر این گروه در یک پیام عیدی، به جنگجویان خود توصیه کرده بود تا در روزهای عید به "خرسندی، خدمت و مصونیت مردم کاملاً متوجه باشند و برای شادمانی و آرامی هموطنان خود تمام کارهای لازم را انجام دهند، احوال خانواده‌های شهدا، معیوبین و اسرا را جویا شوند و به حد توان خود با آن‌ها کمک نمایند."

همزمان با این وزارت داخلۀ افغانستان دیروز در اعلامیۀ ادعای طالبان را رد کرد که گویا آن‌ها به مناسبت عید، ۷۶ سرباز اسیر افغان را آزاد ساخته اند.

طالبان روز شنبه گفته بودند که این سربازان را از ولایات کندز، ارزگان، خوست و سرپُل رها کرده‌اند.

وزارت داخله می‌گوید، طالبان این را به هدف تبلیغات منتشر کرده‌است.

اعلامیه وزارت داخلۀ افغانستان می‌افزاید، معلومات جمع‌آروی شده از ولایات مختلف، نشان می‌دهند که تا کنون هیچ زندانی نیروهای امنیتی و دفاعی طی چند روز گذشته از قید طالبان آزاد نشده‌است.

این وزارت از طالبان خواسته است، در صورتی‌که آن‌ها در این مورد واقعاً تصمیم دارند، باید طی فهرستی نام‌های شان را مشخص سازند.

XS
SM
MD
LG