لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

کمیسیون انتخابات: حکومت در قسمت تدارکات و انتقال مواد همکاری لازم نکرده‌است


در حالی که کمیسیون مستقل انتخابات از آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سخن می‌گوید، از عدم همکاری حکومت در امور تدارکاتی مواد این انتخابات انتقاد می‌کند.

یکی از سخنگویان این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که حکومت در تهیه دستگاه‌های بایومتریک و انتقال مواد انتخاباتی همکاری لازم نداشته است.

میرزا محمد حقپرست سخنگوی کمیسیون هشدار می‌دهد که این موضوع می‌تواند بر شفافیت انتخابات تأثیر منفی بگذارد.

میرزا محمد حقپرست سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان
میرزا محمد حقپرست سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان

وی می‌گوید: "کمیسیون بسیار وقت کم دارد. بارها از حکومت خواستیم وظایفی که از سوی کمیسیون با نظرداشت قانون برای آنان داده می‌شود آنرا به وقت و زمان اجرا کند؛ اما در بخش تدارکات و انتقالات ۱۷۰۰۰ دستگاه بایومتریک که حکومت تعهد کرده بود خوش نیستیم. این که مشکلاتی که ما در انتخابات ولسی جرگه از لحاظ تخنیکی، پرسونل و تکنالوژی داشتیم تکرار نشود، تکرار نشدن این مشکلات صد درصد از سوی کمیسیون برای ملت تضمین داده نمی‌شود."

در کنار این ناامنی‌ها موضوع دیگری است که کمیسیون آنرا برای خودش یک چالش می‌خواند.

کمیسیون مستقل انتخابات پیشتر گفته است که برای شفافیت روند انتخابات ریاست جمهوری دستگاه‌های مدرن را به کار می‌برد و حکومت افغانستان نیز پیشتر وعده داده بود که این دستگاه‌ها را برای کمیسیون مستقل انتخابات فراهم می‌کند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که در انتخابات ولسی جرگه از ۲۲۰۰۰ دستگاه بایومتریک در مراکز رأی‌دهی استفاده شده بوده و اما به گفته ناظران بیشتر این دستگاه‌ها به دلیل این‌که خود کارمندان کمیسیون نمی‌توانستند به درستی از آن‌ها استفاده کنند، به کار گرفته نشده است و یا هم در روز برگزاری انتخابات بسیاری از این دستگاه‌ها‌ به علت مشکلات تخنیکی غیر فعال بودند.

اکنون کمیسیون می‌گوید برای ۳۰۰۰۰ محل رای‌دهی ۴۰۰۰۰ دستگاه بایومتریک در انتخابات ریاست جمهوری باید استفاده شود، اما به گفته این کمیسیون حکومت تا کنون ۱۷۰۰۰ دستگاه را در اختیار این کمیسیون قرار داده‌است.

در این میان، ناپدید شدن ۵۰۰۰ دستگاه‌ بایومتریک در انتخابات ولسی جرگه، بیشتر بر نگرانی‌ها برای انجام تقلب‌های گسترده در انتخابات ریاست جمهوری افزوده است.

با این حال، نزدیک به ۴۵ روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مانده و ناظران بدین باور اند که کمیسیون مستقل انتخابات باید تاکنون ۳۰۰۰۰ کارمند مؤقت‌اش را برای استفاده از این دستگاه‌ها آموزش می‌داد و باید این دستگاه‌ها تا کنون در مرکزهای رأی‌دهی جابه‌جا می‌شدند.

  • اما پاسخ حکومت در این باره چه است؟
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید: "من دلایل این را نمی‌دانم که چرا تا کنون تسهیلات در اختیار کمیسیون قرار نه گرفته است، رئیس جمهور دستور فراهم آوری این تسهیلات را به نهادهای مربوط داده بود، طبعاً باید روی این کار شود و نهادهای مربوط باید این کار را انجام دهند."

با این همه و در اوج نگرانی‌ها از سرنوشت انتخابات و انتقادها از همکاری ناچیز همکاران بین‌المللی حکومت، بریتانیا به تازه‌گی ۸ میلیون پوند برای حمایت از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کمک کرده‌است.

با این حال، اظهارات مسئولان کمیسیون از عدم همکاری لازم حکومت و هم‌چنین نگرانی‌ها از کم کاری کمیسیون، می‌تواند نگرانی‌ها را در باره شفافیت انتخابات ریاست جمهوری آینده دامن بزند.

XS
SM
MD
LG