لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

مراسم رسمی "جشن دارالامان" به تعویق افتاد


نشستی در پیوند به برگزاری جشن استرداد استقلال افغانستان
نشستی در پیوند به برگزاری جشن استرداد استقلال افغانستان

مراسم رسمی به مناسبت صدمین سالگرد جشن استرداد استقلال افغانستان به تعویق افتاد.

حکومت افغانستان امسال جشن بزرگی را به این مناسبت در نظر گرفته بود، اما به‌خاطر حملۀ مرگبار شنبه شب در کابل، مراسم برگزاری جشن به فرمان رئیس جمهور به زمانی دیگر به تأخیر افتاد.

سید وحید احمد قتالی رئیس ادارۀ امور برگزاری مراسم صدمین سالگرد جشن استقلال، خبر تأخیر مراسم جشن را در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که از طریق تلویزیون دولتی افغانستان دیشب منتشر گردید.

آقای قتالی افزود: "پس از این‌که مردم افغانستان به خصوص کابل شاهد یک فاجعه بسیار اندوه‌گین بودند و جان‌های بسیاری از هموطنان ما از دست رفت، رئیس جمهور دارالانشأ برگزاری برنامه‌های صدومین سالگرد استرداد استقلال را فرا خواند و به حُرمت شهدا، خانواده‌های داغدار و زخمی‌های حادثه، دارالانشأ را هدایت داد که مراسم رسمی قصر دارالامان و جشن دارالامان را برای چند روز به تعویق بی‌اندازند."

در انفجار انتحاری شنبه شب در یک سالون عروسی در غرب کابل دستکم ۶۳ نفر کشته و ۱۸۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

تمام قربانیان این رویداد غیر نظامی بوده‌اند و داعش مسئولیت این حملۀ مرگبار را به عهده گرفت.

از استرداد استقلال افغانستان توسط شاه امان‌الله خان صد سال می‌گذرد.

اما ده‌ها سال جنگ، تروریزم و خشونت در افغانستان، هیچ‌گاهی افغان‌ها را نگذاشت تا از آزادی و استقلال‌شان لذت ببرند.

حتی صدمین سالگرد جشن در این کشور نیز با حمله بر محفل عروسی در تالار شهر دبی متأثر شد.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در حساب تویترش نوشت که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز دوشنبه در پای منار آزادی اکلیل گل خواهد گذاشت و پس از آن سخنرانی را ایراد خواهد کرد، اما به‌گفتۀ صدیقی جشن رسمی در دارالامان به تأخیر افتاده است.

آقای صدیقی افزود: "به منظور ارج‌گذاری به جایگاه شهدای ۲۶ اسد کابل و حرمت به بازماندگان داغدار آن، مراسم رسمی جشن استقلال در دارالامان، به زمان دیگری به تعویق انداخته شد."

حکومت افغانستان از یک سال به این‌سو، به بازسازی قصر دارالامان پرداخت. به این قصد که در ۲۸ ماه اسد روز استرداد استقلال کشور، در حضور هزاران تن دوبارۀ ساختمان آن را افتتاح کند.

قصر دارالامان در دوران جنگ‌های مجاهدین در سال‌های ۱۹۹۰ تخریب شده بود.

خارج از افغانستان نیز به مناسبت صدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان برنامه‌های در نظر گرفته شده‌است.

قونسلگری افغانستان در شهر دبی امارات متحده عربی می‌گوید که روز دوشنبه بلندترین برج این شهر با بیرق افغانستان مزین خواهد شد.

در لندن مرکز بریتانیا، در تورنتوی کانادا و در شهر کلن جرمنی نیز به مناسبت صدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان جشن‌ها و برنامه خاصی در نظر گرفته شده‌است.

XS
SM
MD
LG