لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

نگرانی باشنده‌های شهر کندز از حضور طالبان مسلح در حومه‌های شهر


شماری از نیروهای افغان در شهر کندز
شماری از نیروهای افغان در شهر کندز

شهروندان کندز می‌گویند، تا زمانیکه اطراف شهر از وجود طالبان مسلح پاکسازی نشود آنان احساس آرامش نمی کنند.

خبرنگار رادیو آزادی در کندز می گوید؛ نسبت به چند روز قبل امروز شنبه وضعیت در داخل شهر کندز به حالت عادی برگشته و صدای شلیک هم به‌گوش نمی‌رسد، اما مردم شکایت دارند که هنوزهم شهر کندز با تهدید بلند امنیتی مواجه است.

شماری از آن‌ها می‌گویند طالبان مسلح در حومه‌های شهر حضور فعال فزیکی دارند و هر زمانیکهبخواهند می‌توانند بر شهر حمله کنند.

جمشید و فیروز محمدی دو تنِ از باشندگان شهر کندز در این مورد چنین گفتند: "هنوزهم شهر با تهدید روبه‌رو است و کدام مناطقی را که طالبان تصرف کرده بودند، مانند برخی ساحات سه‌صد فامیلی بندر امام صاحب، چرخ آب و برخی ساحاتِ سه‌درک هنوزهم در این ساحات طالبان حضور دارند و شهر با تهدید روبه‌رو است و این مسئله مردم را خیلی نگران ساخته است."

"اداره محلی کندز هیچ توانایی ندارد که وضعیت و جنگ را کنترول و مدیریت کند و اطراف شهر را از حضور طالبان پاک‌سازی کند، تا مردم در یک فضای امن نفس راحت بکشند."

از سوی هم شورای ولایتی کندز نیز انتقادات مردم را تأیید کرده می‌گوید که بر اثر مدیریت نادرست مسئولان محلی وضعیت امنیتی این ولایت با گذشت هر روز وخیم‌تر می‌شود.

صفی الله امیری معاون شورای ولایتی کندز در زمینه چنین گفت: "هنوزهم طالبان مسلح در منطقه سه‌صد فامیلی، چرخ آب، سه درک و شینواری‌ها حضور دارند و وضعیت جاری کندز مردم را نگران ساخته است، در حالی‌که در این‌جا قول اردو هم موجود است، اما باز هم هیچ‌کس به وضعیت کندز توجه نمی‌کند."

چوک شهر کندز خالی از مردم. August 31 2019
چوک شهر کندز خالی از مردم. August 31 2019


آقای امیری هُشدار می‌دهد، اگر به اسرع وقت به وضعیت این ولایت رسیدگی نشود، کندز بار دیگر به دست طالبان مسلح سقوط خواهد کرد.

با این حال مسئولان محلی کندز به مردم اطمئنان می‌دهند که نیروهای مشترک افغان به طالبان مسلح مجال سربلند کردن را نمی‌دهند، تا زندگی مردم را به مخاطره بیندازند.

عصمت الله مردای سخن‌گوی والی کندز گفت: "تهدیدهایی که هنوزهم موجود است در برابر آن نیروهای امنیتی و دفاعی آماده‌گی کامل دارند و نیروهای دولتی به‌خاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی عملیات تصفیوی شان را قدم به قدم به پیش می‌برند."

جنگجویان طالبان به تاریخ (۹سنبله) حملات گسترده را بالای شهر کندز راه اندازی کردند اما حملات آن‌ها از سوی نیروهای افغان به عقب زده شد.

گروه طالبان در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز بالای شهر کندز حمله کرده و موفق شده بود که برای مدتی کوتاهی کنترول این شهر را به دست گیرد.

XS
SM
MD
LG