لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

مهر تأیید حکومت افغانستان بر اظهارات دونالد ترمپ


تصویر از ولایت فراه، نیروهای افغان در حال اجرای یک عملیات نظامی
تصویر از ولایت فراه، نیروهای افغان در حال اجرای یک عملیات نظامی

حکومت افغانستان اظهارات اخیر رئیس جمهوری امریکا در مورد سرکوب بی‌پیشینۀ طالبان در این کشور را تأیید می‌کند.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که در مناطق گوناگون این کشور تلفات سنگینی به طالبان وارد شده و حتی شماری از چهره‌های مهم این گروه نیز کشته شده‌اند.

اما طالبان این سخنان را رد می‌کنند. دفتر ریاست جمهوری افغانستان با تأیید اظهارات تازه دونالد ترامپ در مورد وارد شدن تلفات بی‌پیشینه به طالبان در چند روز اخیر، تأکید دارد که حتی برخی افراد مهم این گروه نیز کشته شده‌اند.

صدیق صدیقی، سخنگوی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که بیشتر عملیات‌ها را در برابر طالبان نیروهای امنیتی افغان انجام داده اند و به این گروه تلفات زیادی وارد شده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی، سخنگوی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان

آقای صدیقی تأکید می‌کند که برخی چهره‌های مهم این گروه مانند شماری از والی‌های نام نهاد و مسئولان استخباراتی طالبان نیز در عملیات‌هایی که اخیراً انجام شده، کشته شده‌اند:

همچنان او در ادامه گفت: "در بیشتر عملیات‌های بزرگ نیروهای امنیتی افغان، برای طالبان در چند ماه گذشته، که این گروه حملات شان را افزایش داده‌اند، تلفات زیادی وارد شد و فیصدی تلفات‌شان بسیار بالا است. رهبران طالبان، والی‌های نام نهاد و مسئولان استخباراتی این گروه هدف قرار گرفته و از بین رفته‌اند."

آقای صدیقی در مورد آمار تلفات وارد شده به گروه طالبان توضیحی نمی‌دهد، اما می‌گوید که در ولایت‌های ارزگان، فراه، هلمند، بدخشان، کندز و غزنی این گروه تلفات زیادی را متحمل شده است.

در عین حال دفتر ناتو در کابل با فرستادن پیامی به رادیو آزادی گفته که به هدف مبارزۀ جدی با هراس افگنی و فراهم شدن زمنیه برای صلح، این پیمان تلاش می‌کند تا نیروهای امنیتی افغان بیشتر تقویت شوند.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در حساب تویترش نوشته که در چهار روز گذشته طالبان در افغانستان به‌گونۀ سرکوب شده‌اند که به گفته او در ۱۰ سال گذشته پیشینه نداشته است.

مایک پمپیو وزیر خارجۀ امریکا نیز اخیراً به رسانه‌های امریکایی گفته که نیروهای کشورش به حملات خود در برابر طالبان ادامه خواهند داد.

او همچنین تأکید کرده که تنها در ده روز گذشته بیش از ۱۰۰۰ تن از طالبان در درگیری‌ها در افغانستان کشته شده‌اند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان این اظهارات را رد می‌کند و ادعا دارد که در چند روز گذشته ده‌ها تن از نیروهای خارجی و افغان را کشته‌اند.

ترمپ گفته بود که طالبان فکر کردند با حملۀ روز پنجشنبه گذشته خود را در موضع بهتری در گفت‌وگوها قرار می‌دهند.

در همین حال، هارون میر، کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید هرچند امریکا و طالبان تلاش دارند تا فشارها بر یک‌دیگر را افزایش دهند، اما به گفتۀ او گفت‌وگوهای بین‌الافغانی راه‌حل مناسب برای قضیه افغانستان است. او اضافه کرد:"این یک حالت جدید در افغانستان است. بدون شک دو طرف فشارها را افزایش می‌دهند، اما این واضح است که مذاکرات صلح راه حل مناسب برای این کشور است. من به این باور هستم که با تشدید خشونت‌ها راه گفت‌وگو هنوز باز است."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا شنبه شب گفت‌وگوهای صلح با طالبان را لغو کرد.

او روز دوشنبه (هژدهم سنبله) به خبرنگاران گفت: "تا جایی‌که مربوط من می‌شود، گفت‌وگوها منتفی است."

او افزود که طالبان فکر کردند با حملۀ روز پنجشنبۀ گذشته خود را در موضع بهتری در گفت‌وگوها قرار می‌دهند.

رئیس جمهوری امریکا با اشاره به کشته شدن یک سرباز امریکایی و ۱۱ غیرنظامی در این انفجار انتحاری در محلۀ شش‌درک کابل، گفته بود:"[طالبان] این کار را با نمی‌توانند. طوری که من می‌دانم، گفت‌وگوها منتفی است."

د امریکا او طالبانو خبرې بیا کېدای شي؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:42 0:00

به دنبال آن آقای ترمپ دیدار سری اش را با نمایندگان سیاسی گروه طالبان و محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان را در قرار بود در کمپ دیوید اتفاق بیافتد؛ لغو و مذاکرات صلح قطر را متوقف کرد.

دونالد ترمپ گفته بود که کشته شدن یک سرباز امریکایی در حملۀ انتحاری پنجشنبۀ گذشته در شش‌درک کابل، او را مجبور به این اقدام کرد.

به دنبالۀ تمام این تویت‌ها ترمپ در صفحۀ توییترش نوشت: "در چهار روز اخیر، "دشمن" را محکم‌تر از هر زمانی در ده سال گذشته در افغانستان کوبیده است."

ترمپ: گفت‌وگو ها با طالبان منتفی است

اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر قطر طالبان به رادیو آزادی گفت که مذاکرات صلح ادامه ندارد، اما آنان هنوزهم با زلمی خلیل زاد در ارتباط هستند.

پس از توقف گفت‌وگوهای صلح، رهبران حکومت افغانستان و بیشتر سیاسیون این کشور به این باور اند که اگر مذاکرات دوباره آغاز نشود و به نتیجه مطلوب نرسد، درگیری‌ها شدت خواهد یافت و از افغان‌ها قربانی خواهد گرفت.

زلمي خلیلزاد، هیئت امریکا و طالبان در نشست قطر و در حال گفت‌وگوهای صلح
زلمي خلیلزاد، هیئت امریکا و طالبان در نشست قطر و در حال گفت‌وگوهای صلح

زلمی خلیلزاد تا حال در پیوند به این موضوع چیزی نگفته است.

اما برخی از سیاسیون افغانستان در پرس‌وشنودهای جداگانه با رادیو آزادی گفته اند که مذاکرات میان طالبان و امریکا از سر گرفته خواهد شد.

برخی از سیاسیون افغانستان طرفدار از سرگیری مذاکرات صلح اند

XS
SM
MD
LG