لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۲

شاهراه پلخمری- کابل و پلخمری- مزار به روی ترافیک باز شد


شاهراه پلخمری- کابل و پلخمری- مزارشریف پس از یازده روز به روی ترافیک دوباره گشوده شد.

نیروهای امنیتی افغان با راه اندازی عملیات نظامی این شاهراه را پس از چاشت دیروز (پنجشنبه ۲۱ سنبله) دوباره باز کردند.

احمد جاوید بشارت سخنگوی پولیس بغلان دیشب به رادیو آزادی در این مورد گفت: "عملیات را که در آن تمام نیروهای امنیتی حضور داشتند از دو طرف هم از طرف دوشی و هم پلخمری آغاز کردیم، راه به روی ترافیک باز شد. مسافرین می‌توانند آزادانه از این مسیر عبور کنند."

این شاهراه، کابل را به ولایت‌های بدخشان، تخار، کندز، سمنگان، بلخ، سرپل، جوزجان و فاریاب وصل می‌کند.

آقای بشارت افزود که در جریان عملیات نظامی، ده شورشی طالبان در مسیر شاهراه پلخمری – مزار کشته و پانزده تن دیگر شان زخمی شده اند.

گروه طالبان مسلح تا کنون در این مورد تبصره نکرده است.

شاهراه پلخمری- کابل و پلخمری- مزارشریف اوایل هفتۀ گذشته به دنبال حملۀ طالبان مسلح بر شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان بسته شده بود.

شهر پلخمری پس از حمله طالبان
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:02:45 0:00

بسته شدن این شاهراه، مسافرین را با مشکلات زیاد روبه‌رو کرد.

دو تن از مسافرین پیش از بازگشایی شاهراه پلخمری- کابل و پلخمری- مزارشریف به رادیو آزادی چنین گفته بودند: "از کابل آمدم، راه بسته است،کسی خوردنی و نوشیدنی ندارد، زن، مرد و کودک همه با مشکلات و جنجال رو‌به‌رو اند. راه از هر دو طرف مسدود است."

"یک هفته می‌شود که راه بسته است و مسافرین نمی‌توانند که رفت و آمد کنند."

مقام‌های پولیس ولایت بغلان می‌گویند که پس از این، اقدامات به هدف از میان برداشتن تهدیدات امنیتی در شاهراه پلخمری-کندز روی دست گرفته خواهد شد.

تهدیدات امنیتی در شماری از راه‌ها و شاهراه‌های دیگر در افغانستان از جمله راه‌های ارزگان-کندهار و غزنی-پکتیکا نیز وجود دارد.

محمد عارف نوری سخنگوی والی غزنی به رادیو آزادی گفت، بنابر تهدیدات امنیتی در مسیر راه مواصلاتی غزنی - پکتیکا، افراد ملکی نمی‌توانند در این مسیر رفت و آمد کنند.

وی افزود: "متأسفانه حدود پنج کیلومتر راه مواصلاتی غزنی- پکتیکا از طرف دشمن تخریب شده و هم به مردم هشدار داده شد که از این مسیر رفت و آمد نکنند. مخالفین مسلح قصداً سه بار افراد ملکی را هدف قرار دادند. در این راه صرف نیروهای امنیتی ما رفت و آمد می‌کنند."

آقای نوری گفت، در مسیر این راه صرف در یک منطقه پوسته امنیتی موجود است.

اما او افزود که در مربوطات شهر غزنی و ولسوالی‌های قره باغ، مُقر، آب بند و گیلان و در مسیر شاهراه کابل – کندهار پنج قرار گاه امنیتی و هفت پوسته ایجاد شده‌ است.

مقامات محلی غور نیز قبلاً گفته اند که مسیر شاهراه غور-هرات را طالبان مسلح ماین گذاری کرده اند.

حبیب‌الله رادمنش، معاون والی غور روز، (دوشنبه، ۱۸سنبله) به رادیو آزادی گفت: "از دو هفته به این‌سو مسیر شاهراه غور‌-هرات در نتیجه ماین‌گذاری گروه طالبان به روی ترافیک مسدود شده است."

او گفت که طالبان پس از شکست در غرب شهر فیروزکوه، چندین محل مهم این شاهراه را در منطقه دره جام ماین‌گذاری و تخریب کرده‌اند.

با بسته شدن شاهراه ها و راه های مواصلاتی در افغانستان،عمدتاً به مردم عام مشکلات ایجاد می‌شود.

مردم در افغانستان از حکومت می‌خواهند که در زمینه تامین امنیت راه‌ها و شاهراه‌ها اقدامات جدی را روی دست بگیرد.

XS
SM
MD
LG