لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

صدیق صدیقی: گروه طالبان آدرس صلح را گم کرده است


آرشیف، هیئت گروه طالبان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر در مسکو. May 30, 2019
آرشیف، هیئت گروه طالبان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر در مسکو. May 30, 2019

پس از توقف گفت‌وگوهای صلح امریکا و طالبان رئیس جمهور ترمپ برای سومین بار از سرکوب جدی طالبان در روزهای پسین خبر می‌دهد.

در تازه ترین مورد رئیس جمهور ترمپ در صفحه توییترش نوشته است که طالبان حالا نمی‌دانند چه گونه اشتباه شان را توجیه کنند.

این اظهارات رئیس جمهوری امریکا با واکنش مثبت ریاست جمهوری افغانستان روبرو شده‌است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که این گفته ها فشاریست بر طالبان تا از جنگ با حکومت و مردم افغانستان دست بکشد.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

"تویت آقای ترمپ راجع به وضعیت افغانستان بیانگر این است که طالبان از خشونت دست بکشند. افغان‌کشی را خاتمه دهند و به مذاکرۀ مستقیم با حکومت افغانستان حاضر شوند."

این در حالی است که به دنبال حمله طالبان در منطقه شش‌درک کابل که در آن ۱۲ تن به شمول یک سرباز امریکایی کشته شدند، آقای ترمپ هفته گذشته گفت‌وگوهای صلح با این گروه را لغو کرد.

ترمپ: گفت‌وگو ها با طالبان منتفی است​

قرار بود رئیس جمهور امریکا به روز هفدهم سنبله در کمپ دیوید با برخی از سران گروه طالبان و رئیس جمهور افغانستان دیدار کند، اما او این دیدارها را لغو کرد.

آقای ترمپ در حساب تویترش نوشته است که "کشتن۱۲ نفر به شمول یک سرباز امریکایی ایده خوبی نبود، راه‌های بهتری برای مذاکره وجود داشت."

ترمپ گفته که طالبان می‌دانند که اشتباه بزرگی کرده‌اند و هیچ توجیهی برای آن ندارند.

این در حالی است که پس از لغو مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان از سوی دونالد ترمپ، مسئولان دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته‌اند که آمادۀ از سرگیری این مذاکرات هستند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفته است که جنگ بر این گروه تحمیل شده و امریکایی‌ها و هم‌پیمانان داخلی شان از حل مسالمت‌آمیز قضیه افغانستان فرار می‌کنند.


از سویی هم اخیراً برخی از اعضای دفتر سیاسی طالبان به مسکو رفته و با ضمیر کابلوف نماینده ویژۀ روسیه برای افغانستان دیدار کرده‌اند.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در واکنش به سفر این اعضای طالبان به مسکو می‌گوید که طالبان آدرس صلح را گم کرده‌اند: "طالبان هم آدرس گم کرده‌اند، در این هیچ شکی نیست. گاهی به مسکو می‌روند و گاهی به جای دیگری. آدرس اصلی صلح افغانستان، مردم و دولت این کشور است. با تاسف که این طالبان بودند که هیچ نوع تعهدی برای ختم جنگ نداشتند."

آقای صدیقی می‌گوید، حکومت افغانستان هر نوع تلاش صلح را در حال حاضر متوقف کرده است.

به گفته وی، کلید مشروعیت صلح افغانستان انتخابات است و پس از برگزاری انتخابات تلاش‌های صلح حکومت از سر گرفته خواهد شد.

اما آیا طالبان با رفتن به مسکو آدرس گم کرده اند؟

تمیم عاصی، معاون پیشین وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که طالبان به مانند دانه‌های شطرنج از سوی پاکستان و روسیه در برابر امریکا استفاده می‌شوند.

او گفت: "طرح اینکه امریکا را علیه روسیه و روسیه را علیه امریکا و همچنین منطقه را علیه امریکا استفاده کند، در سال ۲۰۰۹ سازمان استخباراتی پاکستان (آی‌اس‌آی) ریخت. هر وقتی که امریکا پای خود را از مذاکرات پس می‌کشد یا فشار را بر پاکستان بیشتر می‌کند آی‌اس‌آی به رهبری طالبان به خصوص شورای کویته، شورای پشاور و همچنان رهبری نظامی و سیاسی‌شان تماس می‌گیرد و به دستور آن‌ها (آی‌اس‌آی) طالبان به مسکو یا پایتخت‌های قدرت‌های بزرگ سفر می‌کنند."

آقای عاصی همچنین می‌گوید که روسیه هم می‌خواهد از دیپلوماسی صلح افغانستان به عنوان ابزار فشار بر امریکا استفاده کند.

به گفته وی، روسیه با آوردن فشار از این طریق می‌خواهد که برای منافع خود در کشورهای دیگر مانند اوکراین و سوریه، از امریکا امتیازگیری کند.

گفتنی است که پس از لغو گفت‌وگوهای صلح امریکا با طالبان از سوی رئیس جمهور ترمپ، حکومت افغانستان در واکنش به این کار گفت که امضای توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان می توانست، پیامدهای ناگواری در پی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG