لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

'حکومت افغانستان تلاش‌ها در پیوند به روند صلح را متوقف کرده است'


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان می‌گوید تمامی تلاش‌ها در پیوند به روند صلح را متوقف کرده است.

بعد از لغو گفت‌وگوهای صلح از سوی رئیس جمهور امریکا رهبران سیاسی طالبان برای مشوره‌ در باره آینده گفت‌وگوهای صلح به تازگی به روسیه و چین سفر کرده اند.

اما حکومت افغانستان این سفرهای رهبران طالبان را به مسکو و پکن موثر نمی‌داند و می‌گوید، این سفرها بر تصمیم حکومت افغانستان و امریکا هیچ تأثیری ندارد.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز (شنبه ۲۳ سنبله) به رادیو آزادی گفت تنها آدرس صلح خود افغان‌ها است و در حال حاضر دست انداختن طالبان به دامن کشورهای دیگر و سفرهای شان به آن کشورها هیچ سودی ندارد.

آقای صدیقی همچنان گفت، پس از انتخابات، حکومت جدید در رابطه به صلح تصمیم خواهد گرفت.

حکومت افغانستان: طالبان باید از "کشتار افغان‌ها" دست بکشند و از مردم معذرت بخواهند.
حکومت افغانستان: طالبان باید از "کشتار افغان‌ها" دست بکشند و از مردم معذرت بخواهند.

صدیقی گفت: تا زمان برگزاری انتخابات ششم میزان حکومت افغانستان تلاش هایش را در مورد صلح متوقف ساخته به باور ما کلید مشروعیت صلح در برگزاری انتخابات است و صلح بدون مشروعیت تامین شده نمی‌تواند و مشروعیت صلح بدون انتخابات بمیان نمی آید یکی از اولویت های حکومت افغانستان بعد از انتخابات یا حکومتِ که از طرف مردم انتخاب می‌شود پیشبرد پروسه صلح خواهد بود."

به باور آقای صدیقی طالبان می‌خواهند با چنین سفرها امتیازات سیاسی بدست آورند.

این در حالیست که سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفته است که خودش با قاری دین محمد و شیر محمد عباس ستانکزی هم اکنون مصروف مشوره در باره چگونه‌گی روند صلح با مقام‌های کرملین هستند.


سهیل شاهین می‌گوید: "آنان روز جمعه به مسکو سفر کردند و تا کنون در این باره با ضمیر کابلوف نماینده ویژۀ روسیه برای افغانستان دیده اند."

آقای شاهین می‌گوید که آنان پس از مسکو به چین هم سفر خواهند کرد.

محمد عباس ستانکزی نمایندۀ این هیئت در مصاحبه با تلویزیون "آر تی" روسیه گفته است که "اگر امریکا به جنگ ادامه دهد طالبان نیز صد سال دیگر جنگ کرده می‌توانند."

اما حکومت افغانستان در واکنش به این گفته های ستانکزی می‌گوید، طالبان باید از "کشتار افغان‌ها" دست بکشند و از مردم معذرت بخواهند.

پس از لغو گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان این بار نخست است که یک هیئت طالبان از قطر به یک کشور دیگر سفر می‌کند.

از سویی هم سید اکبر آغا یک مقام پیشین طالبان این سفرهای طالبان را برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح مؤثر می‌داند.

سید اکبر آغا یک مقام پیشین طالبان
سید اکبر آغا یک مقام پیشین طالبان

او گفت: "طالبان حتماً برای خود دوست پیدا می‌کنند. آنان با کسانی مشوره می‌کنند که علاقمندی شان به صلح و مذاکرات افغانستان بیشتر است زیرا آنها بخاطر متوقف شدن گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان ابراز نگرانی کرده بودند به همین دلیل آنها برای طالبان در پیوند به صلح مشوره بهتر می‌دهند."

اما شماری از کارشناسان سیاسی بدین باور اند که این سفرهای طالبان نه تنها تلاشی برای یافتن مشروعیت سیاسی آنان است بلکه برای رقابت‌ها میان کشورهای منطقه نیز است.

عمر شریفی رئیس انستیتوت امریکایی مطالعات افغانستان می‌گوید: "طالبان با سفر به مسکو چین یا کشورهای دیگر می‌خواهند یکبار دیگر مشروعیت سیاسی شانرا نشان داده و به خود مشروعیت بدهند و سفر آنها به مسکو نشان دهنده رقابت‌های منطقوی است اما بالای صلح هیچ تأثیری ندارد."

این در حالیست که پس از متوقف شدن گفت‌وگوهای صلح از سوی رئیس جمهور امریکا، حکومت افغانستان و امریکا از شدت گرفتن حملات در برابر طالبان گفته اند و نیز تأکید کرده‌اند که طالبان فرصت خوب مذاکرات صلح را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG