لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

سی مرکز رأی‌دهی در روز انتخابات در کندز بسته می‌مانند


آرشیف، تصویر از انتخابات ولسی جرگه افغانستان، ولایت بامیان. October 20 2018
آرشیف، تصویر از انتخابات ولسی جرگه افغانستان، ولایت بامیان. October 20 2018

مسئولان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در کندز می‌گویند که به دلیل تهدید‌های جدی امنیتی در روز انتخابات ریاست جمهوری، ده‌ها مرکز رأیگیری در این ولایت بسته خواهند بود.

نورالدین فطرت، رئیس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در کندز می‌گوید که در این ولایت به‌طور مجموعی بیش از ۱۹۲ هزار نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نامه کرده اند.

او افزود: "در ولایت کندز در ۹۸ مرکز رأی‌دهی ثبت نام صورت گرفته است و کمیسیون انتخابات برای ۹۸ مرکز رأی‌دهی آماده‌گی کامل دارد. مواد حساس از دفتر مرکزی رسیده است. برنامه امنیتی که تا اکنون با ما شریک شده، نیروهای امنیتی اطمینان داده‌اند که از جمله ۹۸ مرکز رأی‌دهی، می‌توانند امنیت تنها ۶۸ مرکز رأی‌دهی را تأمین کنند."

نورالدین فطرت، رئیس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در کندز
نورالدین فطرت، رئیس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در کندز

آقای فطرت می‌افزاید که مواد حساس و غیر حساس انتخاباتی به این ولایت رسیده است و بعداً به مراکز رأی‌دهی انتقال می‌شوند.

از سوی دیگر، شورای ولایتی کندز وضعیت امنیتی این ولایت را نگران‌کننده خوانده و می‌گوید که هنوز هم در حومه‌های شهر کندز تهدیدهای امنیتی همچنان پابرجا است و افزون بر آن در ولسوالی‌های آقتاش، کلباد، گل‌تپه، قلعه‌زال و دشت ارچی طالبان حضور فیزیکی دارند و به همین دلیل تعدادی زیاد مردم از حق رأی‌دهی محروم خواهند ماند.

امرالدین ولی عضو شورای ولایتی کندز در رابطه به رادیوآزادی گفت: "اگر به‌خاطر تأمین امنیت انتخابات کاری صورت نگیرد، اینها تعداد سایت‌های انتخاباتی را ۹۸ یا ۶۸ می‌گویند، اما اگر وضعیت فعلی همین گونه ادامه پیدا کند و تهدید حکمفرما و پابرجا باشد، شاید در روز انتخابات مردم از خانه‌های خود بیرون برآمده نتوانند، چرا که شلیک مخالفان مسلح کاملاً در هر سایت می‌تواند که اصابت بکند."

از جانب دیگر مقام‌های امنیتی کندز نیز می‌گویند که احتمال دارد در ۵ ولسوالی این ولایت به‌علت تهدیدهای امنیتی انتخابات صورت نگیرد.

انعام‌الدین رحمانی سخنگوی پولیس کندز می‌گوید که نهادهای امنیتی و دفاعی کشور به‌هدف از بین برُدن تهدیدهای امنیتی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری همآهنگی خوب دارند.

آقای رحمانی می‌افزاید که به‌زودی در برخی ولسوالی‌ها و محلات ناامن کندز عملیات‌های پاکسازی راه‌اندازی می‌شود که در روز انتخابات برای مردم زمینه رفتن به پای صندق‌های رأی مساعد شود.

او افزود: "در مجموع نیروهای امنیتی با تشریک مساعی آماد‌گی دارند. تدابیر روی دست گرفته شده. برنامه‌های کاری صورت گرفته تا عملیات گستردۀ راه‌اندازی شود."

بر اساس معلومات وزارت امور داخله افغانستان، ۴۹۴۲ مرکز انتخاباتی در سراسر افغانستان وجود دارند که ۶۷۳ آن با تهدید بلند امنیتی، ۹۶۰ آن با تهدید متوسط و ۳۲۶۲ مرکز دیگر با تهدیدات اندک امنیتی روبرو هستند که برای تأمین امنیت این مراکز در کتگوری‌های مختلف نیروهای پولیس گماشته می‌شوند.

وزارت امور داخله گفته که این وزارت در همکاری با نهادهای دیگر برای تأمین امنیت هر مرکز رأی‌دهی با تهدید بلند ۱۵ پولیس، برای هر مرکز رأی‌دهی با تهدید متوسط ۶ پولیس و برای هر مرکز با تهدید کمتر ۴ پولیس در نظر گرفته است.

از سوی دیگر نهادهای ناظر بر روند انتخابات می‌گویند به دلیل مسدود بودن شمار زیادی مراکز رأی‌دهی در روز انتخابات صدها هزار افغان از اشتراک در انتخابات محروم می‌شوند.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا "فیفا" می‌گوید نگرانی وجود دارد که این آمار بیشتر از این کاهش یابد.

آقای رشید دو روز قبل در صحبت با رادیو آزادی از کم شدن مراکز رأی‌دهی ابراز نگرانی کرد.

او گفت: " از ۷۳۰۰ به ۵۳۷۳ کاهش یافت و حالا این رقم به ۴۹۴۲ مرکز کم شده است و روشن نیست که تا روز انتخابات این رقم تا چه حد کاهش می‌یابد و به اساس همین محاسبه انتخابات سراسری با مشکل مواجه می‌شود."

او می‌گوید که بیشترِ مراکز رأی‌دهی مسدود شده در ولایت‌های شمال‌شرق، جنوب‌غرب و ولایت‌های جنوبی می‌باشند.

شورای ولایتی کندز در حالی در مورد وضعیت امنیتی این ولایت اظهار نگرانی می‌کند که پارسال در روز انتخابات ولسی‌جرگه شهر کندز و هم‌چنین ولسوالی‌های این ولایت از فعالیت مسلحانه طالبان گزارش‌هایی منتشر شد. به همین دلیل تعدادی زیاد مردم از شرکت در انتخابات محروم ماندند.

XS
SM
MD
LG