لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

اعتراض ساکنان ولسوالی خواجه عمری در پیوند به کشته شدن افراد ملکی


اجساد افراد ملکی که در اثر حملات طیاره های بی پیلوت در ولسوالی خواجه عمری غزنی کشته شدند.
اجساد افراد ملکی که در اثر حملات طیاره های بی پیلوت در ولسوالی خواجه عمری غزنی کشته شدند.

شماری از ساکنان ولسوالی خواجه عمری غزنی امروز (یکشنبه ۷ میزان) اجساد چندین فرد ملکی را که در یک حمله طیاره بی پیلوت کشته شدند، به رسم اعتراض به شهر غزنی آوردند.

به گفته معترضین، در حمله طیاره بی پیلوت که شب گذشته در این ولسوالی صورت گرفت، شش فرد ملکی کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

والی غزنی تأیید کرد که در نتیجه حمله یک طیاره بی‌پیلوت در ولسوالی خواجه عمری شماری از افراد ملکی کشته و زخمی شده‌اند.

وحیدالله کلیمزی امروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، این افراد همراه با طالبان در داخل یک باغ هدف قرار گرفته اند.

او افزود:‌ "طبعاً افراد ملکی نیز در باغ و باغچه‌شان بودند و تروریستان تحت نظارت طیاره قرار داشتند. در نتیجه حمله پنج طالب از بین رفتند، اما تعدادی از افراد ملکی نیز به شهادت رسیدند."

به گفته والی غزنی برای تحقیقات در مورد این رویداد یک هیئت توظیف شده است.

طالبان مسلح تا هنوز در این مورد تبصره نکرده‌اند.

این حمله در حالیست که حدود یک هفته پیش در یک حملۀ هوایی در ولسوالی موسٰی قلعۀ هلمند ۱۴ غیرنظامی که از یک مراسم عروسی بازمی‌گشتند؛ جان باختند. اما وزارت‌های دفاع و امور داخله گفته بودند که در این رویداد افراد وابسته به القاعده آماج قرار گرفته اند.

حدود دو هفته قبل در حمله طیاره‌ بی‌پیلوت امریکایی در ولایت ننگرهار به افراد ملکی تلفات وارد شد.

مقام‌های محلی ولایت ننگرهار گفتند که در این حمله که به هدف سرکوب جنگجویان داعش در ولسوالی خوگیانی صورت گرفت، ۱۶ فرد ملکی کشته و ۷ تن دیگر زخمی شدند.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری قبلاً در سفرش به ننگرهار گفته بود که اقدامات تازه برای جلوگیری از تلفات ملکی روی دست گرفته می‌شود.

گروه عدالت‌خواهی و حفاظت از افراد ملکی در افغانستان می‌گوید، در سه ماه اخیر سال روان میلادی، ۳ هزار غیرنظامی در درگیری‌ها جان باخته اند که بخش چشم‌گیر این تلفات برخاسته از حمله‌های هوایی بوده است.

عزیز احمد تسل رئیس این گروه به رادیو آزادی گفت که یگانه وسیلۀ خطرناک که در سه ماه اخیر از طرف حکومت استفاده شد، عملیات‌های شبانه و حملات هوایی بوده است.

او افزود: "تلفاتی که در ماه‌های اخیر داشتیم در مقایسه با ماه‌های گذشته از حملات هوایی و عملیات‌های شبانه در ولایات مختلف بوده است."

پیش از این سازمان ملل در گزارش شش ماه نخست سال روان میلادی‌اش گفته است که در عملیات‌های شبانه و حمله‌های هوایی ۴۰۳ غیرنظامی کشته شدند و ۳۱۴ غیرنظامی دیگر زخم برداشته اند.

XS
SM
MD
LG