لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

هشدار اردوغان به نیروهای کُرد: منطقۀ امن را ترک کنید


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به نیروهای کرد در شمال سوریه هشدار داده که از "منطقۀ امن" بیرون شوند، ورنه او گفته "سرهای‌شان را خرد و خمیر خواهند کرد."

اردوغان در سخنرانی تلویزیونی خود دیروز (شنبه، ۱۹ اکتوبر) گفت که، کردها باید به اساس معاملۀ به میانجیگری ایالات متحده تا ۲۲ اکتوبر از این منطقه خارج شوند.

او افزود:"اگر این موثر واقع نشود، به مجردِ پایان یافتن ۱۲۰ ساعت، ما از جایی که بوده ایم، ادامه خواهیم داد و سرهای تروریست‌ها را خرد خواهیم کرد."

مایک پنس معاون دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده هفته گذشته در انقره بود. او از اردوغان خواسته بود که آتش بس کند.

سرانجام، انقره و واشنگتن روز پنجشنبه برسر توقف عملیات چشمۀ صلح ترکیه در شمالشرق سوریه توافق کردند.

اردوغان افزوده که، در دیدار هفتۀ آینده‌اش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در شهر تفریحی سوچی روسیه، در مورد "منطقۀ امن" جدید بحث خواهد کرد.

انقره می‌گوید، می‌خواهد تا به دو میلیون پناهجوی سوریه‌ای ساکن در خاک این کشور را در این منطقه جا به جا کند.


باوجود برقراری آتش بس پنج روزه در شمال سوریه، جنگجویان سوریه‌ای برخوردار از حمایت ترکیه به روز شنبه با نیروهای به رهبری کردها در اطراف شهر رأس العین درگیر شدند.

طرف‌ها یکدیگر شان را متهم می‌کنند.

وزارت دفاع ترکیه نیروهای کرد را به انجام ۱۴ مورد حمله و نیز آزار و اذیت متهم کرده. اما نیروهای کرد روز جمعه ترکیه را به نقض آتش بس متهم کردند.

ادارۀ نظارت بر حقوق بشر سوریه که مقرش در بریتانیاست گفته که، نیروهای زیر حمایت ترکیه با عبور به سوریه به سوی شهرک شکاریۀ تحت کنترل کردها پیشروی کرده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG