لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

کمیسیون حقوق بشر افغانستان: تلفات غیر نظامی ۸ درصد افزایش یافته است


لوگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
لوگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از افزایش ۸ درصدی تلفات غیر نظامیان در شش ماه نخست امسال در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته خبر داده است.

بر اساس گزارش تازه این کمیسیون، در شش ماه نخست سال جاری خورشیدی ۱۶۱۱ تن کشته و ۴۸۷۶ تن دیگر در اثر جنگ و رویدادهای گوناگون امنیتی زخمی شده‌اند.

نعیم نظری، معاون رئیس این کمیسیون روز دوشنبه «۲۹ میزان سال ۱۳۹۸» به خبرنگاران گفت که این آمار در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۸.۳۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به‌گفته آقای نظری، از مجموع ۶۴۸۷ قربانی غیر نظامی ۴۱۷۶ مرد، ۵۷۶ زن و ۱۶۳۴ کودک بوده‌اند. او افزود که جنسیت ۱۰۱ تن دیگر از قربانیان مشخص نشده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گروه طالبان را مسئول ۷۵ درصد تلفات غیر نظامیان در شش ماه نخست امسال دانسته است. این کمیسیون گروه دولت اسلامی معروف به داعش را مسئول تلفات ۳ درصد دیگر معرفی کرده‌است.

شماری از طالبان محلی در افغانستان
شماری از طالبان محلی در افغانستان

بر اساس گزارش این کمیسیون، نیروهای حامی دولت مسئول ۱۱ درصد از این تلفات هستند. در این گزارش مسئولیت ۱۰ درصد دیگر از تلفات غیر نظامیان نامشخص اعلام شده و بقیه تلفات غیر نظامیان را ناشی از حملات راکتی پاکستان در کنر دانسته است.

این آمار را کارمندان این کمیسیون از سراسر افغانستان در این مدت گردآوری کرده‌اند.

پیش از این دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان، یوناما، با انتشار گزارشی از افزایش بی‌پیشینه تلفات غیر نظامیان در ربع سوم سال جاری میلادی در افغانستان خبر داده است.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان با فرستادن پیامی به رادیو آزادی گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان را رد کرده و نیروهای نظامی افغان و خارجی را مسئول تلفات افراد غیر نظامی دانسته است.

اما روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که نیروهای امنیتی افغان در حملات نظامی به امنیت جان غیر نظامیان توجه و تلاش می‌کنند تا به آن‌ها آسیب نرسد.

او گروه طالبان را مسئول اصلی این تلفات دانست.

تصاویر پس از حملۀ انفجار گسترده گروه طالبان "گرین ویلیج"در کابل در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۱۹
تصاویر پس از حملۀ انفجار گسترده گروه طالبان "گرین ویلیج"در کابل در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۱۹

عزیز احمد تسل، رئیس گروه عدالت‌خواهی و حفاظت از افراد ملکی در افغانستان، می‌گوید شیوۀ نادرست جنگ طرف‌های درگیر جنگ باعث شده تا آمار تلفات غیر نظامیان بالا برود.

او افزود: "پالیسی نادرست سبب شده است تا تلفات ملکی بیشتر شود. جنگ به شهرها رسیده است. برای جلوگیری از آن نیاز است تا [شیوه جنگ] طرف‌ها تغییر کند و جنگ متوقف شود."

این سازمان غیر دولتی از گروه‌های درگیر جنگ در افغانستان می‌خواهد تا از تلفات غیر نظامیان جلوگیری کنند.

تازه‌ترین مثال تلفات غیر نظامیان انفجار جمعۀ گذشته در ولسوالی هسکه مینۀ ولایت ننگرهار است که در آن ۷۳ تن کشته و ۳۵ تن دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG