لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

ناتو: شفافیت انتخابات برای ثبات سیاسی افغانستان 'بسیار مهم' است


ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو حین کنفرانس خبری در بروکسل. October 23, 2019
ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو حین کنفرانس خبری در بروکسل. October 23, 2019

ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو بر شفافیت روند انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان در افغانستان تأکید کرد و آن را برای ثبات سیاسی این کشور "بسیار مهم" خواند.

او در آستانۀ برگزاری نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتو در بروکسل پایتخت بلجیم امروز چهارشنبه، (۲۳ اکتوبر) در نشست خبری با خبرنگاران صحبت کرد.

استولتنبرگ در پاسخ به پرسش رادیو آزادی در مورد اهمیت شفافیت و اعتبار روند انتخابات چنین گفت: "همه طرف‌ها باید از حوصله کار گیرند. بگذارند نهادهای انتخاباتی کارشان را به سر رسانند و نتیجه را اعلام کنند."

نتیجۀ ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که باید در ۲۷ میزان اعلام می‌شد به خاطر آنچی که عمدتاً مشکلات فنی عنوان شد، به تأخیر افتاد.

در کنار این، منشی عمومی ناتو گفت، از آغاز دوبارۀ گفت‌وگوهای صلح پشتیبانی می‌کند.

او از طالبان خواست که، از خود "ارادۀ واقعی" نشان دهند.

پیام استولتنبرگ به طالبان روشن بود: اینکه، در میدان جنگ پیروز نمی‌شوند و باید به میز مذاکره آیند.


او با زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان به روز دوشنبه در بروکسل دیدار کرد.

پس از نُه دور گفت‌وگو میان خلیلزاد و نمایندگان طالبان دو طرف به امضای موافقتنامۀ صلح نزدیک شده بودند. اما دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا این روند را پس از کشته شدن یک سرباز امریکایی و چندین تن دیگر در حملۀ مرگبار طالبان در کابل در ماه سپتمبر متوقف کرد.

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا هم از اشتراک کنندگان نشست وزیران دفاع ناتو است. او روز یکشنبه در کابل بود. در آنجا گفت: "هدف رسیدن به توافق صلح [با گروه طالبان] است. این بهترین راه به جلو است."

غنی و اسپر روی پروسه صلح و مسایل امنیتی صحبت کردند

اما در مورد اینکه، چی وقت قرار است توافق صلح به دست آید، نه اسپر چیزی گفته نه هم استولتنبرگ.

هر دو اما از تعهد درازمدت‌شان به مأموریت طولانی در افغانستان سخن گفته اند.

در حال حاضر، حدود ۱۷ هزار نیرو در چارچوب مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان حضور دارد. آنان به نیروهای افغان آموزش و مشوره می‌دهند و کمک شان می‌کنند.

استولتنبرگ گفت، حضور ناتو در افغانستان مهم است تا زمینه برای برقراری صلح در آنجا فراهم ساخته شود.

او از خطر جنگجویان گروه دولت اسلامی در افغانستان هم سخن گفت و افزود، ناتو و شریکانش می‌کوشند تا از تأسیس خلافت اسلامی گروه داعش در افغانستان جلوگیری کنند.

جنگجویان وابسته به داعش عمدتاً در بخش‌های شرقی افغانستان فعالیت دارند و مسئولیت حمله‌های مرگبار و سرخط ساز را در پایتخت کابل به عهده گرفته اند.

قرار است، نشست وزیران دفاع ناتو به روز‌های پنجشنبه و جمعه برگزار شود. اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان، جنرال اسکات میلر فرماندۀ مأموریت حمایت قاطع ناتو و نیکولاس کی نمایندۀ ارشد ملکی ناتو در این کشور هم از اشتراک کنندگان اند.

XS
SM
MD
LG